Babí léto prodlužuje cyklistickou sezonu. Přibývá jezdců na elektrokolech
Ilustrační foto: Shutterstock

Babí léto prodlužuje cyklistickou sezonu. Přibývá jezdců na elektrokolech

2. 10. 2020

Elektrokola si často pořizují senioři, aby dojeli do nejbližšího okolí nebo na nákup, ale i k udržení dobré kondice. Ženy pak třeba na cestu do práce, ale také manažeři, kteří nemají natrénováno a na kole by se trápili.

Velkou skupinu tvoří i manželské páry: buď si e-kola pořídí oba, anebo ho manžel koupí ženě, aby mohli jezdit spolu. Na co si dát pozor při výběru elektrokola a jak s jízdou začít tak, abychom už během první jízdy nepotřebovali lékárničku?

„Elektrokola si sice pořizují především aktivní senioři, ale pravdou je, že máme i zákazníky kolem čtyřicítky a někteří dokonce kupují elektrokola dětem,“ potvrzuje trend v oblasti cykloturistiky David Adam ze společnosti Cyklo Adam. „Spousta lidí si myslí, že elektrokola jsou vlastně takovou malou motorkou. Není to pravda. Elektrokolo sice jízdu usnadní, ale i tak je třeba zapojit svaly a dá se u toho snadno propotit triko,“ dodává.

Pozor na kapacitu baterie

Elektrokolo nabízí několik modů. Podle toho, který z nich zvolíte, určuje, jak moc Vám bude energie pomáhat. Čím víc energie ovšem využijete, tím rychleji se baterka elektrokola vybije. Na jedno nabití se dá ujet padesát, ale i sto kilometrů. Záleží na zvoleném módu, váze cyklisty, povětrnostních podmínkách, rychlosti jízdy a v jakém terénu se pohybuje. Méně z baterky ubývá na údolní cyklostezce, více jí dá zabrat těžký terén a stoupání do prudkých kopců. Abyste pak elektrokolo nemuseli tlačit, což bývá k jeho vyšší váze docela náročné, je dobré vozit si s sebou nabíječku. V Česku i v zahraničí ovšem přibývá míst, kde se kola dají během pauzy na oběd nebo na kávu dobíjet.

shutterstock_336690917.jpg

Ilustrační foto: Shutterstock

 

Nepřeceňujte své schopnosti

Jestliže jste si pořídili elektrokolo a jste spíše sváteční cyklisté, smiřte se s tím, že se v podstatě bude znovu učit jezdit. Nejde o udržení rovnováhy, ale je třeba zvládnout jeho ovládání i jeho technické vybavení.

„Pokud si na elektrokolo sedají lidé s malými zkušenostmi s jízdou v terénu, mohou vzniknout velmi vážné situace, které ohrožují nejen cyklistu, ale i turisty na procházkách,“ upozorňuje David Adam. Podle něho je lepší začít s jízdou na rovných cyklostezkách, které jsou tomu uzpůsobené.

Nebezpečí ale hrozí i na rovné cyklostezce, kde kolo snadno jede maximální rychlostí 25 kilometrů za hodinu a kde se mnohdy pohybují i lidé na vycházce se psy. Mnohé dokáže znejistit i popojíždění ve velkém provozu, například ve velkých městech.

Zranění na kole bývají častá a mnohdy i vážná. Proto nikdy nesedejte na elektrokolo bez cyklistické helmy. Ale doporučují se i rukavice, které zabrání krvácejícím odřeninám. Když už k nějakému pádu dojde, je vždy dobré vozit s sebou – kromě základního cyklovybavení – také alespoň základně vybavenou lékárničku náplastmi, obvazem a samozřejmě lahvičkou s dezinfekcí, ideálně na bázi jodu. Budete tak mít jistotu, že se do čerstvého zranění nedostane infekce.

cyklistika
Autor: Redakce
Hodnocení:
(4.3 b. / 4 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Petr Dvořák
Paní Křapová. Ano jsou to problémy, "těsně přede mnou vykročila jedna žena". Nejspíš nevěděla o neslyšně jedoucím kole. Inlajnisti jsou problém vždy a všude, protože jejich máchající ruce zaberou šířku 2 m. Když jedou dva vedle sebe . . . Velký problém jsou "cyklostezky", protože někteří cyklisti mají dojem, že tam nikdo jiný nesmí. Jenže když už se z lesních cest pomocí bagrů a buldozerů za peníze z dotací EU (tedy za naše peníze, které mám EU napřed ukradla) nadělaly cyklistické stezky v ceně pozlacené dálnice, chtěl bych se po nich jako chodec bezpečně projít. A také bych rád, aby mně EU z dotací přispívala třeba na krmení pro psa. Ovšem to bych musel být privilegovaná společenská skupina, což jako necyklista nejsem. O tom, že kde před dvaceti-čtyřiceti lety byly lesní cesty, jsou dnes od kol až na šutr vymletá koryta s rozervanými kořeny, se raději nikde nepíše. Adrenalíni na horských kolech rozdrásají povrch, o zbytek se postará voda a následující adrenalíni dílo dokončí. Raději ani nepíšu, co si myslím o tom, že privilegovaná skupina obyvatel se smí v jednosměrce řítit v protisměru a jak mám chuť, reagovat na to jako řidič. To už bych se pohyboval v oblasti trestního práva. ZÁVĚR: Cyklistika se stala ekonomickým, ekologickým a sociálně dyskomfortním problémem.
Libuše Křapová
Turistika - mor pro cyklistiku. Petře D. to je stejný nesmysl, jaký jste napsal vy. Mám elektrokolo a jela jsem po cyklostezce. Přede mnou řádek pěších. Začala jsem je předjíždět, když těsně přede mnou vykročila jedna žena, do té doby mně krytá postavou jednoho muže, přímo do cesty. Měla jsem co dělat, abych se jí vyhnula a obě jsme neskončily v příkopě. Další příklad - opět na cyklostezce. Pár ve středním věku - žádní mlaďoši - na inlajnech. Na hlavách helmy, na uších sluchátka, jedou si vedle sebe a do rytmu jízdy se rozhánějí rukama. Kola v protisměru, zvonek neslyšeli, předjet se dlouho nedali. P.S. Jsem cyklistka i turistka, a vím, že hloupí a beohlední lidé se motají mezi muži i ženami a ve všech sportech.
Petr Dvořák
Cyklistika - mor pro pěší turistiku, resp. neustálé ohrožení pro pěší turisty. Elektrokola - mor pro pěší turistiku, resp. neustálé ohrožení pro pěší turisty a mor pro cyklistiku, resp. neustálé ohrožení pro bezmotorové cyklisty. ZÁVĚR: Nemehla na elektrokolech se budou motat doslova všude.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.