Život podle slevových letáků
FOTO: archiv redakce

Život podle slevových letáků

15. 11. 2020

Jsou fajn, dá se díky nim ušetřit dost peněz, ale pozor, mohou být i škodlivé. Řeč je o slevových letácích. O těch papírech, které na nás téměř každý den vykukují z dopisních schránek, pultů u pokladen obchodů nebo vypadávají z novin a časopisů. A pozor, hrozí na nich závislost.

Mnozí lidé si své návštěvy obchodů řídí výhradě podle slevových letáků. A jde zejména o lidi vyššího věku nebo naopak o maminky na mateřské. Zkrátka o ty, kteří nejsou limitováni dobou strávenou v zaměstnání a mají čas vyrazit do obchodu podle toho, kdy je tam právě levnější máslo, prací prášek, mouka, prostěradla, vejce nebo čisticí prostředky.

„Děti se mi smějí, ale já jsem ochotna klidně vyrazit přes celou Ostravu do toho supermarketu, kde právě mají to či o no levnější,“ vypráví šedesátiletá paní Radmila. A sebekriticky přiznává: „Ano, jedu třeba pro velké balení toaletního papíru z Hrabůvky do Poruby, což je přes půl města a projedu na jízdenkách přes třicet korun, tedy víc, než co ušetřím na nákupu. Ale nemůžu si pomoct, ten pocit, že mám něco levnější, vždy převáží nad racionálním uvažováním.“

No nekupte to, že?

Paní Radmila je výjimkou, že si nelogičnost svého chování aspoň připustí. Mnozí toho nejsou schopni. „Rodiče jsou slevami úplně posedlí,“ vypráví čtyřicetiletý Martin. I když nabízí své mámě a tátovi, že je kdykoli odveze na velký nákup, odmítají. Mnohem více je baví vyrážet po svých a objíždět různé obchody, kde je něco levnějšího. „Potíž je v tom, že třeba nedávno nakoupili půl kila zlevněného eidamu, kterému končila doba platnosti. Sami dva ho nejsou schopni spotřebovat, takže celé rodině nutí oschlý starý eidam se slovy: byl to výhodný nákup, přece to teď nevyhodíme,“ říká Martin.

Podle výzkumu jedné agentury jsou slevy pro výběr toho, kde nakoupíme, rozhodující pro jednačtyřicet procent českých rodin. Psychologové se shodují, že mnozí lidé mají na slevových letácích postupně vypěstovanou závislost.

Jedna seniorka, která má chatu v Beskydech, sleduje slevy v blízkých i vzdálenějších nákupních centrech na internetu. Takže léto tráví tím, že manžela nutí vyrážet na nákup tu do Frýdku-Místku, tu do Ostravy, tu do Nového Jičína. Na benzínu projedou mnohem více, než ušetří. Rekordem je výlet z Beskyd do ostravského hypermarketu, kde měli o víkendu výrazně levnější aviváž, prací prášek a toaletní papír. Výsledek akce: Aviváž a prášek byl vyprodán už v deset ráno, takže se vraceli do Beskyd jen s třemi balíky toaleťáku. A samozřejmě pohádaní.

Hlavně nenaletět

Milovníci slev se dělí do dvou kategorií. Jedni cíleně nakupují výhradně to, co je levnější a objíždějí supermarkety s jasným cílem. Zpravidla pak onoho zlevněného zboží nakoupí větší množství a jsou uspokojeni pocitem, že mají vytvořenou výhodnou zásobu.

Druzí jsou méně disciplinovaní. Jedou sice někam kvůli slevě, ale zároveň tam nakoupí i jiné zboží. A to, jak známo, bývá obvykle dražší, než jinde. Nebo jste si toho ještě nevšimli? Když nějaký

supermarket vyhlásí slevu dejme tomu na máslo, zákonitě tam ve stejnou dobu bude třeba mléko o něco dražší než obvykle. Jenže když už jde člověk pro máslo, koupí zpravidla i ostatní běžné věci. A uspokojen pocitem, že máslo bylo o pět korun levnější, si nevšimne, že celkově by celý nákup v jiném obchodě pořídil levněji třeba o dvacet korun.

Slevové letáky jsou zajímavá věc, a kdo se v nich umí vyznat a má čas podle nich nakupovat, určitě neprohloupí. Ale dejme si pozor, aby nezačaly náš život řídit. Mnohým se to už stalo. Mysleme na to hlavně teď, před Vánoci.

nákupy
Autor: Redakce
Hodnocení:
(4.7 b. / 19 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Marie 00000
U nás máme pod schránkou takovou bedýnku, a když mám ve schránce letáky, hned je dávám do té bedýnky, vůbec je nečtu. Nebudu přece jak blb lítat kolem Ostravy kvůli 15 korunám, které se utratí stejně někde jinde. A navíc - nakoupit zboží - i když je ve slevě - které nepotřebuji, také nepovažuji za úsporu. Moje známá má takto naplněné dva mražáky, plnou ledničku různých sýrů, másel apod.. Pak to jí téměř zkažené, jen aby ušetřila. Nikomu to neberu, když to někoho baví, proč ne. Já si koupím to, co potřebuji v přiměřeném množství, a jsem v pohodě.
Věra Ježková
Prohlížet si slevové letáky mě baví. Občas podle nich něco nakoupím, život mi ale neřídí. Chodím do stále stejných obchodů, a proto poznám, jde-li o skutečnou slevu. Pokud objevím na letáku něco mimořádného, co mne zaujme, dopřeju si to.
Danka Rotyková
Po slevách nekoukám, kupuji ještě stále to, co potřebuji a co se mi líbí. Až to nepůjde, tak to kupovat nebudu a taky se budu dívat na slevy. Je to tím, že to, co potřebuji, není obvykle nikdy na žádném letáku. A pokud ano, tak jsem tam ve chvíli, kdy už je zboží vyprodáno.
ivana kosťunová
Také jsem si připadala po přečtení tohoto článku jako méně inteligentní senior-zkráceně senior. :)) Slevám se nevyhýbám, ale nehoním se za nimi. Nakupujeme jednou za měsíc v Makru, a slevy, které tam ten den mají, určitě využijeme. A po zbytek měsíce těch pár věcí, které dojdou kupujeme v prodejně, a to mi je úplně jedno, jestli jsou ve slevě, nebo ne. Prostě je potřebuji, tak je koupím.
Jaroslav Kolín
Pane Pavle, moje řeč. Jako rodinný zásobovač mám přehled o cenách, slevy využívám, ale nejsem křeček. O to víc mě zlobí mantra hojně se vyskytující v internetových diskusích, že totiž ti vyžírkové důchodci stojí první den slev ve frontě od sedmi v Kauflandu.
Dana Puchalská
Perfektní shrnutí toho, co se nyní děje v obchodech. Někteří lidé jsou zkrátka nepoučitelní. Bydlím hodně blízko jednoho supermarketu a mohla bych vyprávět, co tam občas probíhá. L í t ý boj o máslo, cukr či toaletní papír, atd. Někdy lehce kroutím hlavou a radši tam ani nelezu.
Jana Šenbergerová
K milovníkům slev určitě nepatříme, nicméně je rádi využíváme. Máme velkou spotřebu ovoce a zeleniny, takže pro nás je dost podstatné, jestli koupíme jablka za 34 nebo jen za 14 korun, či pomelo za 50 nebo 30, atd. Teď jdou ceny tohoto zboží prudce nahoru, tak si vybíráme to, co je za cenu pro nás přijatelnou. Dříve jsme se cenami nezabývali, teď na to máme čas a vyplatí se nám to.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.