​Fenomén Toyen
Nový milostný svět, koláž, 1968. FOTO: Daniela Řeřichová

​Fenomén Toyen

23. 6. 2021

Poprvé jsem se s tím zvláštním jménem setkala v osmdesátých letech v souvislosti s otcem mého manžela. Jako literát a souputník Toyen uchovával její fotografie, dobové katalogy i osobní věnování.

V roce 2000 jsme navštívili výstavu Toyen v domě U Kamenného zvonu. Myslím, že to byla první ucelená retrospektiva spojující pražské i pařížské období této avantgardní malířky. Stoupali jsme po úzkých schodech galerie opakovaně, protože v hloubce její tvorby jsme se poněkud ztráceli.

Následovala skromnější výstava Vidím, neboť je noc  v Museu Kampa v roce 2015.

Nynější velkorysý výstavní projekt ve Valdštejnské jízdárně s názvem Toyen. Snící rebelka je výsledkem spolupráce Národní galerie Praha s Hamburger Kunsthalle a Musée d’Art Moderne de Paris – Paris Musées a poprvé v historii se představí ve třech evropských městech. Díla jsou zapůjčena z českých a evropských muzeí i soukromých sbírek.

U příležitosti výstavy byl vydán rozsáhlý bohatě ilustrovaný katalog, na jehož přípravě se podíleli autoři mezinárodního významu. Zároveň bylo připraveno mnoho doprovodných akcí reflektujících mimořádné postavení Toyen v kontextu světové výtvarné tvorby.

Výstava je koncipována chronologicky a rozdělena do časových úseků v závislosti na etapách směřování Toyen. Zároveň však vyzdvihuje důležitá témata, která se objevují průběžně v celém jejím díle, například erotiku či alchymii. Ukazuje nejen obrazy a kresby, ale i bohatou ilustrační tvorbu; je autorkou 500 knižních obálek.

Důraz je kladen také na zásadní spolupráci Toyen s přáteli jak z pražské, tak pařížské surrealistické skupiny, ať již to byli malíři či básníci Jindřich Štyrský, Jindřich Heisler, André Breton, Benjamin Péret, Radovan Ivsic, Annie Le Brun a další.

Výstava poskytuje návštěvníkovi 80 minut k niternému propojení s dílem nevšední umělkyně. Každé její tvůrčí období je svébytné, ryzí, naléhavé svou osobitou poetikou. Často bolavé - zmrzačené hračky jako symbol války, vášnivé, kontroverzní. K sugestivním tématům patří ženy a jejich postavení ve světě mužů.

Život Toyen je zahalen mnoha tajemstvími stejně jako její tvorba.

S respektem jsem vstoupila do světa imaginace a spolu s ostatními návštěvníky napříč generacemi vzdala hold Toyen. Je s námi napořád.

 

O Toyen
Narodila se jako Marie Čermínová v roce 1902; významné se pro ni stalo celoživotní přátelství s malířem, spisovatelem a fotografem Jindřichem Štyrským. Společně se připojili k avantgardnímu sdružení Devětsil. Roku 1925 odjeli do Paříže, kde následujícího roku vyhlásili vlastní směr – artificialismus, který představoval originální alternativu k surrealismu a abstrakci.
Malířka přijala pseudonym Toyen, stala se členkou Spolku výtvarných umělců Mánes a surrealistické skupiny kolem André Bretona a Paula Eluarda. Po návratu z Paříže se v roce 1934 stali zakládajícími členy Skupiny surrealistů v ČSR (společně s Bohuslavem Broukem, Karlem Teigem, Vincencem Makovským či Vítězslavem Nezvalem aj.). Blízká si byla s Jaroslavem Seifertem a Adolfem Hoffmeisterem.
Během nacistické okupace Jindřich Štyrský zemřel,vToyen se stáhla do ústraní. Po vyhlášení platnosti norimberských zákonů na území protektorátu se v bytě Toyen v pražské Krásově ulici ukrýval surrealista Jindřich Heisler, který byl židovského původu.
Na jaře roku 1947 spolu s Jindřichem Heislerem opustila Československo a natrvalo se usídlila v Paříži, kde roku 1980 zemřela.
Zdroj: Wikipedie, Národní galerie Praha



 

 

kultura výstavy
Hodnocení:
(5.2 b. / 22 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Eva Mužíková
Přestože nejsem vyznavač umělecké tvorby, ráda jsem si článek přečetla. Každý jsme jiný, jeden má " rád holky, jiný zase vdolky". Tak jak je pro mnohé potěšením návštěva výstav a pod., já se nejvíce potěším krásami přírody. Ono to je také tím, že uměleckým dílům nerozumím, neumím se na ně " dívat".
Daniela Řeřichová
Děkuji za komentáře a souhlasím s Naďou, že umění je záležitostí velmi subjektivní. Ani mě mnoho věcí neoslovuje nebo jim nerozumím. A jinému třeba přinesou radost.
Naděžda Špásová
Danielo, pro toho, kdo má Toyen rád, je to určitě zážitek. Já přiznávám, že mezi mé oblíbence nepatří, nicméně milovníkům její tvorby přeji hezký umělecký prožitek. :-)
Jitka Hašková
Tak jsem se rozhodla, že půjdu ještě jednou. Danuše Stočesová šíří zprávy o vyprodaných vstupenkách, ale není to pravda. Na webu mi to nabídlo ještě teď konec června a celý červenec. Tak jsem si vybrala 13.7. v 10 dopoledne. Musím si to užít a hodně se obléci, aby tu zimu tam vydržela.
Jitka Hašková
Krásná výstava. Už jsem tam byla, moc jsem se na ni těšila a nezklamala mě. Pamatuji si její výstavu v r. 2000, v 80. letech byla výstava surrealistů včetně Toyen v Roudnici nad Labem.
Zuzana Pivcová
Úžasná žena, část celé úžasné umělecké generace. Ačkoliv některou modernu moc neobdivuji, její obrazy jsou pro mě krásné. Děkuji.
Vlasta Ledlová
Děkuji za zajímavý článek a připomenutí této výstavy. Chystám se do zahrad Pražského hradu, tak to spojím dohromady a udělám si hezký kulturně-vycházkový den.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.