Senioři v hledáčku podvodníků. Moje zkušenost s phishingem
Ilustrační foto: Pexels

Senioři v hledáčku podvodníků. Moje zkušenost s phishingem

10. 6. 2023

Phishing je název pro takový způsob podvodu, který má za cíl získat vaše osobní údaje – například hesla k bankovnímu účtu nebo čísla platebních karet.

„Dobrý den, tady ČSOB, máte chvíli čas? Rádi bychom si ověřili jeden váš platební příkaz,“ ozval se začátkem dubna  příjemný mužský hlas v telefonu. 

„Dobrý den. Ano, o co jde? “

„Dávala jste příkaz k úhradě 8 800 korun?“

„Ano,“ odpověděla jsem po chvíli přemýšlení. Nemusela jsem přemýšlet příliš dlouho, protože šlo o jednorázovou větší částku.

„Potřebovali bychom ověřit, jestli jste skutečně dala příkaz opakovaně, přesněji řečeno, ještě třikrát. Třikrát za sebou po dvou minutách, celkem je to 35 200 korun," pokračoval volající.

„Ne! Jen jednou!“ Cítila jsem, jak mě začíná ovládat nervozita a v hlavě se roztáčí vír myšlenek souvisejících s penězi placenými před pár dny zubařce.  

„Spojíme se s vaší bankou, abychom chybu odstranili. Jakou máte banku?“

„Neplaťte! Zajdu na pobočku a všechno projednám osobně,“ reagovala jsem tentokrát bez váhání.

„Ale to je moje práce. Musíme to vyřešit neprodleně, jinak vám peníze odejdou z účtu a mohla byste mít problémy s jejich vymáháním,“ zvýšil volající hlas. „Tak jakou máte banku?“ Nastala dlouhá odmlka, které se v hudbě říká generální pauza, a já si uvědomila naléhavost i změnu tónu hlasu neznámého. Navíc, už od dětství nesnáším, když na mě někdo tlačí nebo zvyšuje hlas. 

"Vaše práce, vaše práce, ale moje peníze," bránila jsem nepřesvědčivými argumenty svoje úspory. Muž mě přerušil a následovala smršť slov, jimž jsem přestávala rozumět, věty nedávaly smysl a umocňovaly můj zmatek až  do bodu zlomu, kdy jsem si plně uvědomila co nesedí. Co je to za profesionálního bankéře, který neovládá emoce a na klienta zvyšuje hlas? Jako mávnutím proutku chaos v hlavě ustal, stres ustoupil a řetězce dosud rozsypaných myšlenek se spojily v logicky uspořádaná fakta. Podvodník!

"Po telefonu nebudu víc řešit, spojím se se svojí bankou. Nashl..." Nedořekla jsem, volající mezi tím bez rozloučení zavěsil.

 

Celou záležitost, včetně čísla volajícího, jsem oznámila bance jako podezření na phishing. Případ šetří policie. Před pár dny, zhruba po měsíci od události, mě pracovnice banky opět oslovila. Požádala o souhlas, zda mohou můj případ projednávat i s telefonním operátorem.  

Přiznám se, že jsem unikla podvodu jen o vlásek. Klíčovým stresovým faktorem byla tentokrát přesná částka 8 800 korun, kterou podvodný bankéř znal. Kde informaci získal se asi nedozvím a na náhody moc nevěřím. Co to bude příště? A protože to není můj první případ, něčemu podobnému jsem čelila v prosinci minulého roku, psala jsem o tom v článku názvaném "Podvodníci na inzerát", rozšířila jsem si pojištění o krytí neoprávněných transakcí prostřednictvím karet, mobilního či internetového bankovnictví, a to včetně phishingu. Uvažuji také o vyšším stupeni zabezpečení ochrany dat v počítači.
 

banky peníze šmejdi
Hodnocení:
(4.9 b. / 20 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Petr Dvořák
Paní Hano Hanko, jistě by to šlo, ale já osobně to považuji za ztrátu času. Připadá mi jednodušší se tím nezabývat. Přeji pěkný den :-)
Jan Zelenka
Když dostanu neznámý hovor, tak zavěšuji. Bohužel občas je to i doktor, ale já v telefonu špatně rozumím, sluchadla to neberou. Číslo si pak zkontroluji ve vyhledávači webu. Pěkně napsáno, paní Kollinová.
Olga Škopánová
Klobouk dolů jak paní zvládla popsanou situaci a jen pro upřesnění pokud banka vyhodnotí nějakou platební transakci jako rizikovou okamžitě blokuje účet bez volání klientovi (zkušenost mé dcery).
Petr Dvořák
Dobře jste to vyřešila. S jednou malou chybičkou, kterou si je nutno vždy uvědomit: V rozhovorech s někým, koho neznám, zásadně neříkám "Ano." Dnešní technika dokáže při sestřihování a následném "slepování" rozhovorů dělat neuvěřitelné věci, takže se pak někdo nestačí divit, s čím vším souhlasil. Pokud jde o bankovní sektor, nevedu VŮBEC žádný nevyžádaný rozhovor. A když se nelze vyhnout rozhovoru s bankovním sektorem, tak jedině domluvit den a hodinu, kdy je možno přijít na pobočku. A jedna dobrá rada trošku mimo téma: Nikdy nevolejte zpět na neznámé číslo, které vás prozvonilo. Nevím, jak je to technicky možné, ale podvodníci ze zpětného volání dokážou „vysosat“ peníze z vašeho kreditu. Pokud máte na kartě třeba 200 Kč, nic se nestane. Ale pokud máte neomezený paušál . . . . fantazii se tady meze nekladou.
Libuše Křapová
Jano, palec nahoru! Za to, jak jsi to zvládla i že jsi se s námi o zkušenost podělila.
Vladislava Dejmková
Cením si toho, že je popsán nejen problém, ale i rozumná reakce na něj a jeho řešení.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.