O báječném srazu lokomotiv aneb elegance v kříšťálové podobě
Všechny fotografie: Jaromír Šiša

O báječném srazu lokomotiv aneb elegance v kříšťálové podobě

17. 10. 2023

Stalo se tak v Dolní Lipce, v souvislosti 150 let od zprovoznění Moravské pohraniční dráhy z Dolní Lipky přes Hanušovice do Šternberka. Do místa oslav se sjely tři historické kouřící vlaky. Z České Třebové, Pardubic a Olomouce.

Ze Svitav jsem odjel běžným vlakem, zvaným Interpanter do

České Třebové. Zde mají parádní dopravní terminál, což je česky přeloženo  na vlakové a autobusové nádraží na jednom fleku.

 součástí je také podzemní garáž pro 250 aut. No které i daleko větší město to má?

Jen Jan Perner se moc nepovedl.

Odtud jeden ze tři historických parní vlaků vyjížděl. Tak nasedet  a valíme. Mimochodem, víte jak se soustava kliček na otevření a zajištění dveří ovládá? Čudliky tam nejsou.

Do Ústí jela mašina v obráceném gardu, a protože odjížděla do protisměru,

 dostala se po objetí do základní pozice. Přezdívku měla Skaličák, protože se ji obzvlášť líbilo na tratích kolem Skalice nad Svitavou.

Nahoru směr Letohrad je velké stoupání. Česky se tomu říká do kopce, a tak se čudilo.

Zkušený nádražák ví, že v tom případě nemá smysl odvírat okna a koukat ve směru jízdy, pač jsou oči hned plné sazí, a tak jsem operativně proběhl soupravu,


zvanou dřevák.

Kdo nestihl vlak, použil na místo slávy nestylovou alternativní dopravu.

Po dobu jízdy bylo postávání na spojovací plošině zakázáno. Toto nařízení si pamatují především kuřáci.

Hygiema musí bejt, i ve vlaku. Povšimněte si v zrcadle odraz toaletního papíru.

Hned za dveřmi přišlo jeho uplatnění a tento pohled.

No tak dobře, aspoň jeden pohled z okna.

Do Letohradu přivezla soupravu z Pardubic Němka. Tyto lokomotivy byly vyrobeny v Německu pro potřeby války. ČSD jich převzaly 185 a označily řadou 555.

Pak se obě soupravy spojily, do předu se zařadily obě mašiny a

jelo se. Vlak to byl opravdu dlouhý.

Hytlák je po nádražácku výraz pro služební vůz. Ve třebovské soupravě byl vybaven sedadly pro cestující a

v pardubickém došel ještě vyššího uplatnění.

Od Olomouce přivezla návštěvníky Rosnička, lokomotiva řady 464 102

Na sraz přijel také Sergej, kdo bydlel u tratě, kde se vyskytoval, dobře si pamatuje koncert poskakujících skleniček.

Dále se zúčastnila nezatopená Ušatá, lokomotiva řady 464 202. Proč asi ten název...

Na točně všichni obdivovali Kafemlejnek, chloubu depa v České Třebové. Není to tak úplně dlouho, co se při jízdě vykolejil v úseku trati Okříšky-Jihlava, ale už je opět nakolejen.

Z motorové trakce nechyběl Brejlovec...proč asi ta přezdívka...

Čmeláka, podle označení ČME, právě nějaký čundrák přemlouvá k výletu.

Patrně na Transsibiřskou magistrálu.

Prasátko aneb lokomotiva řady T221. Pohon tvoří vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra, známý z nákladních automobilů.

Lokomotiva T 466 určená pro osobní i nákladní vlaky, pojmenovaná Pylštik, podle názvu použitého motoru.

a tématicky k tomu také Sentinel, což je nákladní parní auto z Muzea starých strojů a technologií a

vlastně i toto vozítko.

I z této mašinky bude krasavice, protože odborníci v místním depu jsou machři k pohledání.

A pak k potěšení a návštěvníků začaly manévry.

Můžou pokecat dvě parní lokomotivy? V tomto případě Rosnička a Ventilovka? Jasněže, vždyť jsou to ženský. Povšimněte si, že strojvedoucí hledí každý na druhou stranu a diskuze se jich netýká.

No taky to vždycky není úplně pravda a otočí se k sobě zády.

Někdy se do rozhovoru zamotá i chlap.

 Vlaky po zakolejovaném okolí různě pendlovaly.

právě přijela Němka, v plné své dlouhé kráse.

K železnici patří cestující a zaměstnanci. Ne vždy najdou společnou řeč.

Tématicky naprosto dokonalá náušnici pani průvodčí v podobě návěsti Konec vlaku.

V této uniformě jsem ještě chodil do procesu, ale

na tuhle jsem už byl moc mladej.

Ve své době jsem celý svůj profesní život lezl kdesi po sloupech a drátech, bez ohledu na počasí, roční dobu a hodinu. ale i tak jsem si železnici užil.

Tak zase příště, nejlépe až se zase někde bude předvádět, právem machrovat a kouřit.

doprava fotografování vlaky
Hodnocení:
(5.2 b. / 11 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jan Zelenka
Nádherné fotky. Tyhle mašinky jsem zažil.
Dana Kolářová
Zajímavé, díky za info.
Dana Puchalská
Autor článku asi netuší,jakou mi udělal radost. Vlakem jsem jezdila často a ráda. Je to vlastně velký kus mého dětství a mládí. A manžela strýc byl mašinfíra.
Alena Velková
Hezký článek...a otevírání dveří byl fakt horor.
Jana Šenbergerová
Díky za krásný zajímavý článek plný báječných fotografií.
František Matoušek
Můj dědeček z maminčiny strany byl strojvedoucí. Vlakem se dříve jezdilo hodně. My z Mladé Boleslavi až, jak já jsem říkal, na Moravu, do Ketkovic (do otcova rodiště). Pamatuji ještě v Mladé Boleslavi hl.nádraží, za které jsme se nemuseli stydět jako nyní. Tehdy tam byla restaurace s bílými ubrusy. Ke každému vlaku "lítali" číšníci a nabízeli teplé párky,limonádu, pivo, preclíky, zmrzlinu aj. Veselé okamžiky nastávaly při placení, nebo vracení drobných do rozjíždějícího se vlaku. Často jedna strana byla "škodná". Díky za oživení starých časů.
Rostislav Mraček
Nejsem žádný fanda železnice, ale vaše fotopovídání bylo skvělé!
Alena Vávrová
Mašinky jsou prima. Můj tchán byl hrdý ajznboňák - traťmistr. Na nádraží to mám co by kamenem...a v minulosti jsem hodně a ráda cestovala vlakem. Na nádraží máme jako raritu historickou knížecí (nebo hraběcí?) čekárnu - o naši trať se kdysi zasloužili zdejší Valdštejnové.
Daniela Řeřichová
Erudované a vtipné články pana J. Šišy znám odjinud a jsem ráda, že je vkládá i na zdejší portál. I tento příspěvek, bohatý na fotografie, potěšil mé nostalgické srdíčko. Dědeček sloužil u „modré armády“, vlakem jsme cestovali hojně, napínavé byly přestupní stanice a zastávky s prodejem „horkých párků a studené limonády“ do oken ujíždějícího vlaku… Železniční dopravu využívám minimálně dvakrát týdně, velká spokojenost. Škoda, že skončila soutěž o nejhezčí nádraží, některá mají stále svůj půvab, připomínající Ostře sledované vlaky...
Zuzana Pivcová
Podal jste tu moc zajímavý a krásný přehled lokomotiv. V Týně nad Vltavou byly některé historické mašiny loni u příležitosti výročí zřízení dráhy z Týna do Číčenic. Vybavuje se mi Kafemlejnek. Zajímavá expozice byla i v Proře na Rujaně.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 18. týden

Tento týden budou otázky v kvízu na téma "Psi". Protože je mezi vámi, čtenáři, mnoho pejskařů, jistě si s otázkami snadno poradíte...