Foto

Klamání seniorů a agresivita
na předváděcích akcích pokračují

30. 7. 2013

Agresivní obchodní praktiky a klamání seniorů na předváděcích akcích přetrvávají, některé provozovatele těchto akcí neodradily od nezákonného chování ani milionové sankce. Česká obchodní inspekce (ČOI) udělila v prvním pololetí provozovatelům předváděcích akcí 84 pokut v celkové výši 11,2 milionu korun. Porušení zákona inspektoři zjistili u 80 procent z 218 kontrolovaných akcí.

"Jednání některých prodejců na předváděcích akcích dosáhlo takové arogance vůči seniorům, že ani opakované pokuty, které jdou do milionů, je od nekalých obchodních praktik neodvrátily. Situaci může změnit jen zpřísnění zákona a trvalá osvěta seniorů, na něž jsou předváděcí akce zaměřeny," uvedl ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský.

V rámci kontrol využila inspekce kromě přímé účasti kontrolních pracovníků na akcích také dokumentace spotřebitelů a v některých případech i výpovědí svědků z řad spotřebitelů i obchodních zástupců prodávajících.

Nejčastěji je na předváděcích akcích porušován zákon o ochraně spotřebitele. "Téměř dvě třetiny porušení tohoto zákona (65,6 pct) tvořilo prokázané používání některé z forem nekalých obchodních praktik, včetně agresivních (13,4 pct)," napsala ČOI v tiskové zprávě.

Dosud nejvyšší pokutu, dva miliony korun, dostala 1. Česká reklamní společnost v květnu, a to za promyšlenou manipulaci a agresivní nátlak na seniory při prodeji.

Pravomoci ČOI by měly být od roku 2014 posíleny, inspekce bude moci pořizovat na předváděcích akcích zvukové a obrazové záznamy. Použití záznamové techniky má odradit prodejce od agresivních obchodní technik, jako je například bránění seniorům v odchodu z prodejní akce nebo odebírání občanských průkazů a odmítání jejich vrácení bez uzavření kupní smlouvy, křičení na seniory či přímé vyhrožování.

Podle návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele by také museli pořadatelé předváděcích akcí hlásit dopředu ČOI místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet. Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akci lákají. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta až pět milionů korun. K novele bylo ukončeno přípomínkové řízení a míří do Legislativní rady vlády.

Senioři, kteří se stali obětí podvodných praktik těchto prodejců, se také od letoška mohou obrátit na systém spotřebitelského ombudsmana. Třetím plánovaným opatřením je zákaz řetězení živností, který má zabránit současné praxi, kdy podnikatel, jemuž byla zrušena živnost, dál podniká ve stejném oboru. Opatření je obsaženo v novele živnostenského zákona, který je nyní ve třetím čtení ve Sněmovně.

klamání zákazníků předváděcí akce
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.