Pneumatiky v 21. století:
výkon i úspora zároveň

Pneumatiky v 21. století:
výkon i úspora zároveň

29. 10. 2014

I na prahu třetího tisíciletí zůstávají pneumatiky kruhové, a to patrně nikdy nikdo nezmění. Objevuje se však celá řada trendů a moderních technologií, které během několika let či desetiletí výrazně promění jízdní vlastnosti pneumatik.

Na cestě k univerzalismu

Jednoznačným trendem pro následující roky je sladit veškeré požadované vlastnosti pneumatiky do jednoho kompaktního celku. Stále to není úplně jednoduché a často platí, že pokud jedné vlastnosti přidáte, jinde musíte ubrat.

Typickým příkladem je ekonomický i ekologický tlak spotřebitelů na co největší úsporu paliva. To vede výrobce ke snižování valivého odporu pneumatik, což bylo vždy v rozporu s dobrým chováním pneumatiky na mokré vozovce. To ale přestává platit a díky novým směsím v běhounu i speciálním technologiím dezénu dosahují pneumatiky jak nízkého valivého odporu, tak výborných brzdných schopností na mokru.

Novinky v této oblasti představil například Goodyear s technologií TripleTred nebo Michelin s technologií EverGrip, která způsobuje, že se drážky v pneumatikách rozšiřují postupně, jak se opotřebovává běhoun. Na úsporu a ekologii se zaměřují i asijští výrobci pneumatik. Například tchajwanská společnost Nankang dosahuje se svou řadou Eco-2 mimořádných ekonomických i jízdních vlastností.

Nástup nových materiálů

Jízdní vlastnosti pneumatik zlepšuje používání nových materiálů. Nemusí jít vždy o naprosté technologické novinky, ale výrobci postupně nacházejí způsob, jak tyto materiály produkovat masově a za rozumnou cenu. High-tech pneumatiky tak přestávají být produktem pro horních deset tisíc.

Výrazný krok dopředu představuje zejména užívání uhlíkových vláken, které by měly postupně nahradit kov i lehké slitiny. Přinese to výraznou úsporu hmotnosti vozidla, a tedy i úsporu paliva. Uhlíková vlákna najdeme zatím především u sportovních pneumatik, jako je třeba Vredestein Ultrac Vorti R od nizozemské společnosti Vredestein.

Uvidíme, jak rychle se uhlík dostane k pneumatikám střední a nižší třídy.

auta pneumatiky
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.