Reklama a já
REPRO: youtube.com

Reklama a já

11. 1. 2016

Tak jsem vytáhla ze schránky velikou obálku a po otevření jsem si přečetla vzkaz tohoto znění: "Je zřejmé, že někdo z vaší rodiny bude muset po vašem odchodu převzít zodpovědnost za vyrovnání vašich posledních závazků." Po detailním zkoumání jsem zjistila, že jakási pojišťovna se mě snaží vyděsit do té míry, abych s ní okamžitě uzavřela životní pojištění. Za tím účelem mi posílá i příslušné propagační materiály včetně přihlášky.

To fakt potěší. Ještě před týdnem jsem házela do spamu reklamy typu zaručený omlazující krém, účinky již po dvou týdnech, a jakási firma mi zarputile nabízela každý den nejkvalitnější vibrátory na našem trhu, dokud jsem jí nezablokovala přístup na můj mail.

A teď tohle. Už jen čekám, kdy mě osloví Společnost přátel žehu s nabídkou zaručeně pohodlné rakve, či krematorium se zárukou nejšetrnějšího zpopelnění.

Já se ale fakt ještě nechystám. Existuje vůbec nějaká hranice vkusu, etiky a co já vím, obyčejné lidské slušnosti?

Věřím, že pro běžného slušně vychovaného občana existuje. Ale reklama, ta má svá pravidla. Negativní reklama je také reklama a čím větší šok, tím déle si příslušnou firmu zapamatujete.

Vzpomínám si, jak po roce 1989 v televizi vystřídala idylického pana Vajíčka placená reklama. To jsme ještě neznali, a tak jsme s údivem zírali, jak se zažraná špína stává celostátním problémem, pokud ovšem nepoužíváte ten správný mycí prostředek. Dodnes si pamatuji vtipnou reklamu Ó Lanza mia, kterou natočil Filip Renč.Tehdy jsem se divila, jak mohl sehnat tolik operních pěvců, kteří byli ochotni šaškovat v reklamě. Teď už vím, že honorář za toto krátké extempore možná předčil jejich honorář za vystoupení jinde.

Koncem devadesátých a začátkem roku 2000 byly středobodem průměrné české ženy debaty o tom, s kterým práškem prát dočista do čista, za tím účelem nám předváděly špinavé oděvy svých dětí a partnerů a s jásotem namáčely do příslušných pracích prášků. Česká žena té doby se vůbec dost nadřela, než vymyslela, který z čistících prostředků je ten pravý, jestě že ji poučil Mister Propper. Z radosti nad vyřešeným problémem potom rozverně pobíhala mezi vložkami s křidélky. Pokud ovšem nejkvalitnějšími hygienickými přípravky neleštila wc do vysokého lesku.

Muži v té době se v reklamách příliš neprezentovali s výjimkou přitroublého táty, který krade v lese stromek, slibuje dceři za hladovění zlaté prasátko, zatímco na ni se řítí z lesa divočák. Jééé, chce se mi křičet spolu s holčičkou.

Zvykli jsme si, reklama se začala míjet účinkem. Bylo nutno přitvrdit.

Televizní reklamy zesílily zvuk a naskakovaly nám během filmu v těch nejnapínavějších situacích. Ještě však bylo možno přepnout na jinou stanici. Někdy se tak podařilo sledovat i dvě stanice najednou, pokud jste byli schopni si neshlédnuté části děje domyslit. Ale tvůrce reklam jsme neošálili. Některé televizní stanice začaly vysílat reklamy ve stejný čas.

Vyřešila jsem to tím, že v televizi sleduji jen zprávy a dokumentární pořady, sem tam i nějakou tu pěveckou či taneční soutěž. Zajímavé filmy pouštím z CD přes počítač na televizní obrazovku. Už mám docela solidní filmotéku.

Až mi na to přijdou! Určitě zamontují reklamy i do těch CD, které se prodávají v trafikách.

Reklamní poutače u cest už způsobily několik nehod zvědavým řidičům. Reklamní nápisy na domech a různých veřejných místech spolehlivě hyzdí vzhled našich měst.

Alespoň svoji schránku chráním od letáků nápisem "nevhazujte reklamy", ale už mě zase dohánějí. Posílají mi své reklamní nabídky jako osobní poštu.

Ráda bych si s vámi ještě povídala, ale nemám čas. Odcházím na školení. Jako zodpovědný senior se jdu poučit, jak nejlépe odejít z tohoto světa. Shlédnu nejnovější modely rakví, možná se mi podaří získat nějakou za výhodnou cenu ve slevě. Poučím se, jaká je nejnovější móda obleků do rakve, jaké květiny a věnce jsou in. Možná  dostanu možnost sepsat si pohřební řeč dopředu a nahrát na CD.

Až se vrátím, začnu vymýšlet způsob sebeobrany proti vlezlým reklamám.

Neznáte nějaký?

Hodnocení:
(4.9 b. / 13 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
ivana kosťunová
Přiznám se, že nerozumím, ale o to možná jde. Reklama, která nutí přemýšlet, zůstane v hlavě.
Marie Magdalena Klosová
Jo,dnes jsem projížděla kolem bilbordu,který mě v rychlosti 70 km stačil rozesmát,bohužel jsem nezvládla už podstatu.Zněl: "Chcete do písku?"Podotýkám,že se nacházel na území Ostravy,kde se věta tohoto obsahu vyskytuje.Zní:"Chceš do pysku?"Jiní než Ostraváci neporozumí možná ani jednomu,ani druhému. :) mm
Marie Magdalena Klosová
Ivano,opět se bavím.Jste príma.Zařadím si Vás do soukromé knihovničky .Tam reklamu NEPUSTÍM !!!! mm
ivana kosťunová
Teda viděla jsem toho už hodně, ale takovej hnus ještě ne. Ale o tom ta reklama je. Šokovat. To si určitě každý zapamatuje. Dík za zprostředkovaný "zážitek"
Alena Tollarová
Tollarová nemeškala, rodinku na výlet vzala. Navigaci neomylně, k bilbordíku vedla pilně. Je tam stále na svém místě, každému se líbí jistě. Mně ne. Co Vy na to? Galerie cedule/nápisy.
Květoslava HOUDKOVÁ
Jak tady čtu, jsem zas o něco chytřejší: Netušila jsem, že reklama řádí i v navíc placených programech = jsem ráda, že nic takového nemám/nechci! K tomu, že večer mne obrazovka často uspí, mi stačí programy "za koncesi" (na další - zejm. přes den - nemám čas). Mám ráda pejsky - líbil se mi i ten z"ošklivince" u reklamy na "fofolu"/Kofolu. Kofolu ráda nemám, ale koupila jsem si - na zkoušku/změnu tedy třešňovou. FUJ - hned jsem vylila do WC! Tak pejsku - možná tě ještě někde uvidím - ale už NENALETÍM!
Hana Rypáčková
Nesnáším reklamy jakéhokoliv druhu. Když už je přeruše program, jdu si něco udělat do kuchyně...
Zdenka Jírová
Reklama je jako štěnice, nejde se jí zbavit, leda s maximálním a nějakým inovačním způsobem. Často si dávám otázku, proč si vlastně platím kabelovou TV s asi 150 programy, když si nemohu žádný slušný vybrat. A když se mi konečně podaří nalézt alespoň jeden slušný program, každých 5 minut mi do toho zavřeští reklama, která trvá 8 minut. To abychom měli pocit, že zábavný program trval 2 hodiny. Většinou to řeším vypnutím bedny a jdu na net, jako právě teď. Ještě že máme íčko.
Eva Balúchová
Paní Ivano,napsala jste pěkný vtipný článek.Taky se reklamám vyhýbám.Ale oceňuji a líbí se mi reklama na Mattoni.
Soňa Prachfeldová
Pěkné, s humorem pojaté, i když ty reklamy jsou příšerně otravné.
Zuzana Pivcová
Naštěstí se nedívám na TV, takže už dlouhou dobu nevidím ani televizní reklamy. Otravné je, že reklamy dávají i na DVD před vlastní filmy. A že mi různé firmy, na jejichž nabídku jsem se na internetu podívala, začnou neomylně cpát výrobek, na který jsem se, byť náhodně, jednou koukla, do dalších stránek na internetu a ještě se mě ptají: Nejde Vám to z hlavy???
Květoslava HOUDKOVÁ
Milé kamarádky, básničku o reklamě už mi Filip našel - je delší. Tady nechci "zdržovat" - proto ji naťukám na Chat-Vtipy a tam si ji přečtěte - díky
Jana Šenbergerová
Naučila jsem se reklamy nevnímat. Slovo reklama hovoří samo za sebe. Posuďte sami: re-vitalizace, re-klamy.
Eva Mužíková
Jsem na tom úplně stejně, jako všichni pisatelé... reklamy nemusím. Peníze, peníze, pro ty se nechají zlákat k trapným reklamám i tací, kteří to vůbec nepotřebují...
Libor Farský
K těm billboardům patří to, co napsala Lidmilka. Prostě jména hloupých na všech sloupích.
ivana kosťunová
Těším se bilboard A.Tolarové, na básničku Filípka K.Houdkové, děkuji p. Lidmile za vtipnou glosu a vám ostatním za milé komentáře.
ivana kosťunová
Libore, tu povídku znám, patří k mým oblíbeným, zrovna jako autor. Článek p. Šimkové jsem si přečetla, a máte pravdu- povedl se moc.
ivana kosťunová
Naďo, určitě pojedu do Pelhřimova, jen co od nich dostanu nějakou vhodnou reklamu. :))
Jarmila Komberec Jakubcová
Paní ivanko, velmi vtipně napsaný článek, který prostě nemá chybu.Já řeším stejný problém s reklamami jsou mi nepříjemné a nenakupuji podle nich.Ale i vtipné jsou příspěvky v diskuzích - paní Lidmilka to napsala také hezky a stručně. Píši vám 5hvězdiček i když bych dala i 10.
Alena Várošová
Reklamy,to je hrůza.Na telku se moc nedívám a když tak přepínám,takže za hodinu vidím jednu a tu samou reklamu třeba i vícekrát.Hezky jste to Ivanko napsala 5*
Tomáš Horáček
Moc pěkné postřehy, já reklamu kvituji v tom, že si stihnu při dobrém filmu udělat kafe nebo dojít na záchod.
Helena Votíková
Moc pěkný a vtipný článek. Bohužel nemůžu tvrdit, že jsem některé reklamě nepodlehla a nezkusila tu nebo onu věc....
Květoslava HOUDKOVÁ
Reklamu beru jako spolehlivé doporučení CO NEKUPOVAT ! Celebrity - za velké peníze "odkecají" cokoliv. Reklamy na mailu a spamu neotvírám, nečtu a rovnou házím do koše. Můj Filip má v zásobě hezkou básničku o reklamě, najdu ji a napíšu do "Í"čka - to si počtete!
Lidmila Nejedlá
Prima, Ivano. Před volbami byl v Praze billboard, na kterém byl fotbalista Baroš s textem: Volím ODS, někdo připsal - protože jsem debil.
Dana Kolářová
Vlezlé reklamy nás nejspíš neopustí.
Elena Valeriánová
Mě vždy dostane reklama, jak slečna jde na rande, na párty a za zády má schovaný Perwoll. Jinak se reklamám vyhýbám. Ve filmu je fakt nesnáším. U vašeho článku jsem se pobavila.
Libor Farský
Mimochodem, na stejné téma zde byl i článek od Hanky Šimkové „Moje milé reklamy“, také velmi vtipný, doporučuji Vám nahlédnout. Tehdy se ještě nehvězdičkovalo.
Libor Farský
Ivanko, opět vtipný článek za mé plné souhvězdí. Jen ještě zvažte tu rakev. Neboť, jak konstatoval Milan Kundera, je to krátkodobé řešení. Ve své povídce „Ať staří mrtví ustoupí mladým mrtvým“ vypráví o ženě, která se přijela podívat na hrob svého manžela. Jen se stala ta věc, že zapomenula zaplatit za hrob a ten byl po čase hřbitovní správou zrušený.
Helenka Červenka
Pravda, pravda, zlatý pan Vajíčko
Alena Tollarová
Já reklamy přímo nesnáším a už z principu bych si nekoupila nic, na co běží reklama. Sem tam mě někdo upozorní na reklamu vtipnou. A to se pak musím soustředit, abych ji viděla a věděla, o čem je řeč. Vím o jednom bilbordu, na kterém je ta nejhnusnější reklama, jakou znám. Až zase pojedeme kolem, vyfotím ji a dám k lepšímu. Určitě tam pořád bude.
Naděžda Špásová
Ivano, váš článek mě moc pobavil. Souhlasím se vším, co jste napsala. Pro filmové hvězdy je to velice slušný příspěvek k jejich honorářům. Pamatuji dobu, kdy celebrity vykřikovaly, že by s k reklamě nikdy nesnížily. Na reklamu už jsem si celkem zvykla, jen mi vadí, když chlap prezentuje prášek na praní a dámské vložky. Bohužel, dneska je reklama na každém kroku. Hezký se proškolte, jeďte do Pelhřimova, koukněte na krematorium, abyste věděla do čeho jdete. Přeji vám krásný a dlouhý život.