Chůze je zdravá, ujít by se mělo každý den 10 000 kroků
Ilustrační foto: pixabay.com

Chůze je zdravá, ujít by se mělo každý den 10 000 kroků

29. 7. 2016

Chůze posiluje srdeční činnost, zlepšuje okysličování těla, tím zpomaluje tvorbu vrásek i zlepšuje paměť. Snižuje také hodnoty krevních tuků a spaluje tělesný tuk, zvyšuje hustotu kostí a udržuje tvorbu hormonů, které brání úbytku svalů provázející stárnutí a nečinnost. Začít s pravidelnou chůzí mohou lidé například na letní dovolené a pak si tento návyk udržet po celý rok.

Některé studie doporučují ujít denně 10.000 kroků, což představuje asi sedm kilometrů a 80 až 100 minut chůze, přičemž v současnosti dospělý člověk ujde o své vůli v průměru denně jen kolem 1500 metrů, uvádí na webu Chodci sobě lékařka Jana Škopková.

Připomíná, že aby chůze měla zdravotní přínos, musí mít určitou intenzitu. Měla by být svižná tak, aby se při ní dalo konverzovat jen s lehkým zadýcháním. Záleží na věku a kondici, chůzi si jako nenáročný sport mohou zvolit i lidé, kteří nikdy nesportovali, diabetici či těhotné ženy.

Chůze by měla trvat minimálně 20 minut, průměrně 40 minut každý den, alespoň však třikrát týdně. Dávku je vhodné rozdělit na dvě etapy. Chůze by měla být plynulá, to znamená dělat stejně dlouhé kroky, našlapovat na patu a chodidlo zvedat směrem ke špičce palce, hlava a trup mají být vzpřímené, ruce by měly sledovat rytmus chůze, dýchání má být hluboké.

Oblíbenou variantou je nordic walking, který zapojí do pohybu celé tělo, a je tak ještě účinnější než běžná chůze. Jestliže člověk s hmotností 90 kilogramů vydá při rázné chůzi 400 kcal za hodinu, tedy zhruba šestinu průměrného denního příjmu, při chůzi s hůlkami, pokud má správnou techniku, je tento výdej o 30 až 40 procent vyšší. Při této intenzitě svaly spalují přednostně tuk, což je optimální pro zdravé hubnutí.

Denní limit chůze si člověk může splnit i v řadě menších dávek, po návratu z dovolené je možno začít chodit do práce pěšky. Kdo jezdí veřejnou dopravou, může vystoupit o pár zastávek dřív a zbytek dojít.

Motivací k chůzi zvýší spolehlivě pes. Kdo má psa, musí s ním denně chodit na vycházky. Pro zlepšení kondice je také dobré vydat se na vycházku se zátěží, například s batohem, a vybavit se krokoměrem - člověk si stanoví cíl, kolik chce ujít, a soutěží sám se sebou.

 

 

 

Hodnocení:
(4.8 b. / 4 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Anna Čípová
Mám krokoměr, dokonce si zapisuji, kolik jsem každý den ušla. Mám cíl 10000 kroků denně, ne vždy to splním.
Hana Čadová
Když jsem měla psa chodila jsem každý večer 1 hod venčit. Bylo nás asi 10 pejskařek. Nyní každý den vystoupím z autobusu o 4 stanice před bydlištěm a jdu asi 1 km pěšky. Také chodím do schodů v metru.
Hana Rypáčková
Máme psa a zahradu za městem...Ale už ubývá sil.....
Marie Seitlová
Chodím ráda ,často, ale hole mi překáží. V létě také hodně jezdím na kole.
Dana Kolářová
Ano, pes je spolehlivá motivace.
Olga Štolbová
Chodím často, chodím ráda, bez holí a sama.
Dagmar Bartušková
Po Praze chodím denně, 20 min. .- žádná doba. I když na mě mrká z každé koleje tram nebo se mě pokouší do svých tenat vlákat metro, tak pokud někam nespěchám, chodím pěšky. Krokoměr nemám, v tomto nesoutěžim sama se sebou, a nesleduji se. Byl by to pro mě malý stres. Chodím pro radost, někdy déle, někdy míň, a no stress!
Eva Krausová
Chodím, někdy i sholemi NW, ale nyní v létě když jsou velká vedra, tak moc ne...Pejskovi vedra dobře nedělají a mne vyhovují teploty tak do 25 st., jak je kolem 30 a víc, je lepší být u vody. Ale chůze je zdravá a pro mne vlastně dost podstatná, když už bohužel nejezdím na kole. Chůze je pro každý věk a nejraději chodím do přírody, do lesa. Doporučuji vám všem hůlky NW. Ale denně 7km nenašlapu, myslím, že pro lidi, co chodí do práce to ani není možné...
Alena Tollarová
Málokterý den si nevyjdu, ale vždycky to není 7 km.
Elena Valeriánová
Chodím denně, ale není to plynulá chůze, to bych musela doma nechat foťák. A asi musím přidat kilometry.
Jarmila Komberec Jakubcová
Chodím cca 4x týdne s NW holemi 7-8km se skupinou seniorů s instruktorkou našeho seniorského klubu Totem v Plzni.
Karel Boháček
Poslušně hlásím, že plním a překračuji limit mi daný .
Jana Šenbergerová
Chodím ráda, ale podstatně méně než dřív. Zajímalo by mě, jak je to s jízdou na kole.