Senioři a turistický byznys
Ilustrační foto: ingimage.com

Senioři a turistický byznys

22. 1. 2017

Jednou z mála oblastí, kde je věk nad padesát let obrovskou výhodou, je turistický ruch. Cestovní kanceláře pochopily, že klienti této věkové kategorie jsou pro ně důležití. A tak se snaží je nalákat na své nabídky. V cestování seniorů se v posledních letech odehrály velké změny.  Jaké požadavky mají senioři na cestovní kanceláře a co nabízejí cestovky lidem nad 55 let? To se dozvíte v našem Tématu týdne.

Když je vám padesát pět, rozhodnete se vyjet k moři a začnete se probírat nabídkou cestovních kanceláří, žasnete. Začnete mít pocit, že jste žádán, hýčkán, milován. Snad každá cestovka se snaží klienty této věkové kategorie nalákat na nějakou výhodu. Není divu.

„Věková kategorie kolem padesáti a výše je pro cestovní kanceláře velmi důležitá, nejvýraznější je to u poznávacích zájezdů,“ vysvětluje Jan Papež, mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur. „Tato kategorie klientů se velmi změnila. Vědí, co chtějí, jsou náročnější. Chtějí cestovat, ale zároveň to nejsou mladí baťůžkáři a očekávají kvalitu a jistotu. Samozřejmě, že i kategorie seniorů je stejně jako celá společnost rozdělena na ty, kteří hledají spíše dobrou cenu a na ty, kterým záleží především na vysoké kvalitě.“

V cestovním ruchu se moc pěkně ukazuje, že pojem senior či snad člověk v určité věkové kategorii se nedá brát jako jednolitá skupina. Naopak. Je to skupina pořádně různorodá, mnohem různorodější než třeba mladé rodiny s malými dětmi. Ty mají při vyhledávání zájezdů zpravidla podobné požadavky: mělké moře, bazén, zajištěnou stravu, atrakce pro děti. Ale typický senior cestovatel neexistuje.

„Lidé vyššího věku, kteří s námi nyní cestují, jsou naprosto jiná kategorie, než byli senioři ještě před deseti lety,“ říká Stanislav Zíma, marketingový ředitel cestovní kanceláře Exim tours. „Mají našetřeno a za své peníze si chtějí užít. Mají s cestováním už určité zkušenosti a vědí, co chtějí. Dokonce se ukázalo, že kupují zájezdy za vyšší ceny, než jiné věkové kategorie. Například v Bulharsku si vybírají nejkvalitnější, dražší hotely, než mladé rodiny.“

Exim tours však k seniorům přistupuje poněkud jinak, než mnohé jiné cestovky. „Myslím, že přistupovat k seniorům jako ke zvláštní skupině klientů není šťastné. Máme zkušenost, že naši klienti nechtějí mít speciální hotely s programy pro dříve narozené, naopak. Vítají například hotely, které nepřijímají malé děti, ale nestojí separaci, o ubytování zásadně s lidmi stejné věkové kategorie. Naopak, separace je to poslední, co by požadovali. Vždyť mnozí dnešní senioři jsou aktivní lidé, kteří stále pracují. Chtějí být v hotelích a destinacích s  různorodou klientelou a sami se rozhodnou, zda si koupí výlety nebo jak budou dovolenou trávit. Nestojí o to být nějak organizováni. Od cestovní kanceláře očekávají jistotu, pomoc v případě potřeby,“ vysvětluje.

„Už neplatí, že senior očekává od dovolené klid a hotel typu doktor v domě. Naopak se setkáváme u vyšší věkové kategorie s požadavky na ubytování v rušných místech. Mnozí senioři mají dovolenou spojenou se zábavou, s tím, že si chtějí večer vyrazit do pěkného rušného letoviska,“ potvrzuje Petr Šatný, marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria.

Příjemné dotace
Poměrně výraznou změnu v cestování českých seniorů sehrál program European Senior Tourism. V Česku se do něj jako první zapojila cestovní kancelář Quality tours, bylo to v roce 2010. Jde o cestovní kancelář specializovanou na dotované zájezdy do seniory. Program vznikl ve Španělsku, šlo o to, aby tamní senioři začali více cestovat za ceny, které si mohou dovolit. Quality tours navázala spolupráci se španělskou stranou a takzvané dotované seniorské balíčky začala prodávat v Česku.

„Výhodu oproti konkurenci jsme měli v tom, že díky dotacím byly zájezdy výrazně levnější,“ vysvětluje Petra Buchalová, obchodní ředitelka Quality tours. Klienti si zvykli a cestovce zůstali věrní. „Výhodou je, že klienti sice z dané oblasti mohou poznat co nejvíce, ale zároveň to neznamená, že uhonění cestují z místa na místo. V rámci balíčku je pobyt na jednom místě a výlet. Samozřejmě vycházíme z toho, že pokud jde o starší lidi, nemusí se zrovna v den výletu cítit dobře, tak si ho mohou přeložit na jindy nebo jim kompenzujeme, když se ho neúčastní. Zkrátka jde nám o to, aby tyto zájezdy byly variabilní a klienti neměli pocit, že je někdo do něčeho nutí. Slušné jednání se nám vyplácí a lidé se k nám vrací. Za slušné ceny mají možnost určité destinace opravdu dobře poznat,“ vypráví.

Podstatou těchto dotovaných zájezdů je, že se regiony snaží nalákat turisty v době, kdy není hlavní sezóna. Než aby například v květnu či říjnu měli španělští či italští hoteliéři prázdno, raději přes tento program nabídnou ubytování za zvýhodněné ceny. A právě příjemnější počasí a klid mimo sezónu plnou křičících dětí a hlučné mládeže, je pro mnoho klientů lákadlem.

Také Eva Němečková, tisková mluvčí cestovní kanceláře Firo tour potvrzuje, že mezi jejími klienty je hodně seniorů, kteří už jsou zcestovalí. „Tvoří významnou část našich zákazníku a poptávka ze strany seniorů se rok od roku zvyšuje. Mají zájem zejména o poznávací zájezdy a to i několikrát ročně. Mnohdy si při nich plní své sny a poznávají svět. Časté jsou i kombinace jednoho pobytového a jednoho poznávacího zájezdu. U leteckých pobytových zájezdů se pro zákazníky nad padesát pět let u nás slevy pohybují až u čtyřiceti procent,“ vysvětluje.   

Večer má být veselo
Existuje však i skupina  lidí, kteří preferují přesný opak. Dávají přednost dovoleným silně organizovaným, s přesně daným kulturním programem, které připomínají někdejší rekreace Revolučního odborového hnutí. Mnozí byli zvyklí jezdit na podnikové dovolené a nyní hledají z nostalgie to, co znali za svého produktivního věku. Některé cestovky pochopily, že jde o zajímavou cílovou skupinu a tak například v Chorvatsku pořádají zájezdy pro klienty vyšší věkové kategorie a přivážejí na ně jejich oblíbené umělce a baviče. Takovou nabídku mají například cestovní kanceláře Vítkovice tour a Kovotour plus. Ta druhá zmíněná pořádá pobyty, na které zve účinkující známé z televize Šlágr, která je mezi částí seniorů značně oblíbená. Pro někoho je představa, že tráví dovolenou mezi stejně starými lidmi a při večerním poslechu českých písniček, děsivá. Pro jiné je to pěkná příležitost, jak se setkat s lidmi, kteří mají stejný vkus, stejné zájmy, stejné zážitky. Navazují na nich nová přátelství, líbí se jim to, vracejí se.  

Zima, čas na rezervaci
Kdybychom se snažili najít něco, co je pro vyšší věkovou kategorii při cestování společné a typické, je to jedině to, že preferuje podzimní pobyty u moře. Což cestovní kanceláře hodnotí jako další ukázku toho, že jde o klienty, kteří už mají s cestováním zkušenost a vědí, co chtějí. Protože, kdo jede například do Řecka brzy v červnu za poměrně výhodnou cenu, bývá zklamán, že moře je svěží, místy chladné. Ovšem září či říjen, to je téměř stoprocentní jistota prohřátí si těla, na které se pak můžeme celou zimu vzpomínat. Takže týden či jedenáct dnů na podzim na některém řeckém ostrově, to je typická dovolená pro českého seniora, který se v cestování už vyzná a hledá jistotu.

„Sedmdesát procent seniorů vyjíždí mimo hlavní sezónu, na podzim, často na řecké ostrovy,“ potvrzuje Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia. „Zájezdy nakupují s předstihem jako first minute, tedy už v zimě,“ dodává.

Právě nakupování s předstihem je dobrý způsob, jak se naučit vyznat se v nabídkách cestovních kanceláří a ušetřit i tisíce. Kdo se v tom naučí chodit, může si dovolit cestování  přestože mu penze neumožňuje si příliš vyskakovat. Chce to jen čas, umět pátrat na internetu, číst internetové recenze a nebát se vyptávat, co přesně daná cestovní kancelář nabízí. Protože s cestovní kanceláří dříve narození cestují právě proto, že od ní očekávají určité služby a jistotu v případě, že by se jim něco nepříjemného stalo. Přesně v tom se liší od mladých bezdětných lidí, kteří si raději letenku i ubytování zabookují na internetu zvlášť nebo vyrazí takzvaně na divoko jen s batohem.

 

Toto je první z článků o cestování seniorů. V průběhu týdne vám nabídneme ještě další cestovatelská témata a také rozhovory s vybranými cestovními kancelářemi. A těšit se budete moci také na speciální nabídky zahraničních zájezdů, které cestovní kanceláře připravily exkluzivně pro registrované čtenáře portálu i60. Přivítáme také vaše zkušenosti z cest do zahraničí. Nejlepší čtenářský příspěvek o cestování na konci týdne oceníme.

Hodnocení:
(5 b. / 7 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage
PRODUKT TÝDNE

Pořiďte svému mazlíkovi kvalitní krmivo. Konzervy Brit Mono Protein jsou vhodné pro psy s citlivým zažíváním, alergiemi a potravinovou intolerancí. Více zde.

produkt týdne.jpg

 

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

TÉMATA