Jak nejlépe usnout a která fáze spánku je nejzdravější?
Ilustrační foto: ingimage.com

Jak nejlépe usnout a která fáze spánku je nejzdravější?

2. 4. 2018

Den je zhruba symbolicky rozdělen na třetiny: třetina na práci, třetina na zájmy a záliby a třetina na odpočinek a spánek. Spánek je přirozeným zdrojem energie a vitální síly. Bez spánku by organismus vyčerpáním zemřel. Existuje však mnoho nepravdivých mýtů o spánku, které se pokusíme napravit.

Především délka spánku. V lidech je často zakotvena představa, že čím delší je spánek, tím je zdravější. Není tomu tak. Potřeba spánku je individuální a kolísá mezi 3 až 12 hodinami. Více obvykle potřebují spát ženy. Neznamená to však nikterak, že lidé, kterým stačí třeba 5 hodin spánku, na tom jsou hůře – naopak! Mohou čas, který by jinak prospali, využít třeba ke svému sebevzdělávání – jejich organismus si bere přesně tolik spánku, kolik potřebuje. 

Podobný mýtus se udržuje o hloubce spánku a mnozí lidé se domnívají, že zdravější je hluboký spánek. I to je třeba upřesnit. Spánek má celkem sedm postupných hladin, z nichž dvě jsou fáze mělkého spánku, označované jako REM fáze a pak následuje pět pater hlubokého spánku. Když usínáme, překračujeme hranici, kdy začíná spánkový útlum a může se stát, že v tomto okamžiku uslyšíme zvuk, zvonek, kdy cítíme, jak nepříjemně trhne noha nebo ruka, ale pak ihned propadneme do nastupujícího spánku. Asi po hodině a půl „hlubokého“ spánku, který má také své místo, ale z hlediska osvěžení není tak významný, organismus zase „vyplouvá“ na hladinu téměř k probuzení. Tady dochází právě k dějům, které jsou pro člověka důležité, tady dochází k zapamatovávání informací, tady se zdají sny, tady organismus rekreuje síly a zbavuje se zplodin. Tato fáze trvá 4 až 12 minut a pak zase klesá organismus do hlubokého spánku.

To vše se v průběhu spánku opakuje až pětkrát. To ovšem znamená, že se člověk vynoří téměř k probuzení (do REM fáze) za noci opakovaně a může se stát, že se tedy zhruba po hodině a půl probouzí. Měl by pak ovšem zase plynule usnout. Důležité je, aby člověk zbytečně neprodlužoval délku spánku, to když se probudí třeba v neděli brzo ráno, cítí se svěže, ale snaží se znovu usnout. Probudil se totiž z fáze REM a jestli se vrátí do cyklu a opět usne, stává se, že se pak probudí z fáze hlubokého spánku a necítí se naopak vůbec osvěžen, bolí ho hlava a je „jako zmlácený“. Proto i dynamice spánku je třeba věnovat pozornost a případně vše konzultovat s odborníkem.

Každý by měl znát alespoň základní pravidla správného spánku: vhodné je navyknout si (je-li to možné) chodit spát pravidelně v konkrétní hodinu a vytvořit si tak stereotyp, spát na obvyklém lůžku, kde je člověk zvyklý, před ukládáním ke spánku vynechat napínavou četbu, sledování hororů v televizi a podobně. Před spaním nesportovat, naopak snižovat aktivity. Vhodná je i vlažná koupel, večer omezit kávu, alkohol a další stimulující látky a neukládat se ke spánku ani přejedený, ani hladový.

Optimální je mít v místnosti šero a ideální teplota kolísá mezi 12 až 24 stupni Celsia (zde opět ženy vyžaduji více tepla). Místnost se má před spaním vyvětrat. Může hrát i tlumená hudba, pokud ostatní neruší. Pro usnutí je vhodné představovat si, jak stoupáme do táhlého kopce, který se utápí v tmavě modré, anebo hnědé barvě… Dobrou noc a hezké sny!                                

 

MUDr. Jan Cimický

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5 b. / 9 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jana Pytlíková
Zajímalo by mě jak řešíte usínání a spánek teď v takových parnech, kdy ani v noci teplota příliš neklesá. Teda pokud nemáte doma klimatizaci. U nás nespíme bez otevřených oken v celém bytě, skoro nahatí, někdy necháme dokonce běžet i ventilátor. V létě převlékám peřiny do saténového nebo perkelového povlečení. Moc pěkné nové saténové povlečení jsem našla tady http://www.kvalitex.cz/satenove-povleceni-luxury-collection-140x200-70x90cm-paola-seda/ Perkelové, jsem dostala od kamarádky, ale nevím kde přesně ho kupovala, ale to asi nebude problém najít. Někdy taky dávám vychladit polštář do lednice, je to takový babský trik, ale skutečně pomáhá. Jak se chladíte vy?
Jana Šenbergerová
Nespavost mě naštěstí netrápí. Usínám o půlnoci a když se v noci probudím, zase brzy usnu. Vstávám, když se mi už nechce ležet v posteli. Do kopce bych nešplhala ani náhodou, to snáším špatně i během dne. :-)
Eva Mužíková
Eleno, tak jsme na tom stejně. Já jsem si ale marně vzpomínala, jaká má ta barva na konci kopce být... No, ale pak jsem tak nějak usnula... zajímavé čtení.---
Elena Valeriánová
Po dvou hodinách spánku jsem se probudila a už více než hodinu přemýšlím, který kopec vyšlapu.
Zdenka Jírová
Usnutí je pro mne problémem, s kterým se potýkám již řadu let, se střídavým úspěchem a spíše neúspěchem. Ani lékaři mi neumějí poradit.
Libor Farský
Že by pan doktor Cimický nic nevěděl o počítání oveček?
Dana Puchalská
Já spím dobře a o kopci si nemusím nechat zdát. Ale ráda to přepošlu mé kamarádce. Ta má s usínám doopravdy problémy. A uvidíme jak jí to pomůže.
Zuzana Pivcová
Tolikrát už jsme tu diskutovali, kdo jak spí, bohužel to je velmi individuální a u někoho celoživotní problém. Je ale pravda, že by si měl každý spánek chránit co nejvíce. O představě stoupání do barevného kopce slyším poprvé. Proč zrovna to?
ivana kosťunová
Se spaním nemám zatím problémy a cítím, že kdybych začala přemýšlet nad fázemi spánku a podobně, že by ty problémy nastala. Takže budu dále usínat v blažené nevědomosti.
Věra Ježková
Jak nejlépe usnout? To bych taky ráda věděla. Osvědčené rady na mě nezabírají, nebo je nemůžu uskutečnit. Ale jsem s tím smířena a neznepokojuji se, když dlouho nemůžu usnout a v noci se budím. Tělo (nebo duše?) si řekne.