V „továrně na dinosaury“ se rodí 
stále krásnějí a šikovnější obři

V „továrně na dinosaury“ se rodí
stále krásnějí a šikovnější obři

29. 1. 2013

Více než tisícovka velkých modelů druhohorních dinosaurů, kteří obývali Zemi před desítkami až stovkami milionů let, vznikla za posledních deset let v hale na okraji Plzně. Asi desetinu produkce představují věrné robotické modely zvládající simulaci pohybů. Na jediném místě v Česku se tady rodí obří tyranosauři, apatosauři, diplodokové, stegosauři a další desítky druhů ještěrů pro síť zábavních Dinoparků v tuzemsku a na Slovensku. „Aby každý z parků dostal na novou sezonu vždy nějaké nové exponáty, ruch v dílně nikdy neutichá,“ uvedl Jiří Machálek ze společnosti West Media, které parky i dílna patří.

Milion návštěvníků za rok

První Dinopark se otevřel v plzeňské zoo v roce 2003. Nyní je jich v Česku pět, jeden je v Bratislavě a v létě se chystá otevření sedmého parku v Košicích. Jen loni se do světa gigantických veleještěrů vydalo na milion lidí.

„Dinopark je založen na fantazii lidí, kteří si připadají, že se ocitli v druhohorách. Snažíme se, aby ta iluze byla dokonalá,“ řekl Machálek. Dinosauři v životních velikostech se hýbou, vydávají zvuky a jsou zasazeni do přírody. „Naše počítačem ovládané modely se už teď pobyhují velmi věrně, jsou synchronizovány se zvukem a netrpí poruchami,“ pokračoval Machálek. Cesta k dnešní podobě modelů ovšem nebyla snadná, plzeňští tvůrci se mohli učit jen sami od sebe, protože žádná podobná „továrna na dinosaury“ jinde není.

Přesně podle vědeckých poznatků

Jen vyvinout speciální kůži na pohyblivé modely, která dobře vypadá, vydrží několik letních sezon rozmary počasí a nepraská při neustálém pohybu, trvalo pár let. Základní suroviny jsou sice běžně dostupné, ale teprve kombinací laboratorně přesného poměru složek, teploty a dalších podmínek při výrobě vznikne kůže potřebných vlastností.

Uvnitř modelů je kovová kostra. U robotů se na ni instalují motory a písty pohánějící klouby a svaly. Tělo se uzavře laminátovou skořepinou a potáhne vyrobenou kůží, kterou umělec dobarví tak, aby odpovídala vědeckým poznatkům. Letošní novinkou bude například první robotická scéna páru býložravých plateosaurů. Samice se opírá o strom a samec je na zemi. Modely dýchají, mrkají, hýbou nohou, ocasem, krkem i věrohodně přežvykují. Než si ale lidé takový pár prohlédnou, uteče od podrobného projektu na začátku po konečnou instalaci i víc než rok ruční práce, která zaměstná projektanty, mechaniky, sochaře, malíře či techniky.

Kůže centimetr po centimetrů

Zdánlivě jednodušší statické modely, které mají dokreslovat atmosféru, jsou většinou vidět už zdálky. Na rozdíl od robotických modelů mohou totiž měřit i desítky metrů. Dosud největší měl 40 metrů. Mají také kovovou kostru a tělo vyplněné polystyrenovými bloky nahrubo ořezanými motorovou pilou do základních tvarů. Bruskami se pak vyhladí do detailů a zpevní i několika vrstvami laminátu. „Jsou udělané tak, aby snesly mnohem propracovanější detail kůže,“ vysvětlil Machálek. Sochař proto i na obřích monstrech s plochou těla mnoha metrů čtverečních doslova centimetr po centimetru ručně vytváří strukturu a záhyby kůže.

Kromě dinosaurů vznikají v Plzni modely dokreslující jejich život a prostředí – umělé kameny, kmeny stromů, kosti a mršiny z dinosauřích hodů či hnízda s jejich vejci.

Plzeň
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.