Masarykovo nádraží
je nejstarším v Praze

Masarykovo nádraží
je nejstarším v Praze

20. 8. 2015

Nejstarším železničním nádražím v Praze je Masarykovo nádraží, kam první vlak přijel 20. srpna 1845 a které bylo ve své době jednou z největších nádražních budov v Evropě. Původně nádraží neslo název pouze Praha, později Praha státní nádraží. V letech 1919 až 1940, 1945 až 1952 a od roku 1990 je pojmenováno po prvním československém prezidentovi. Za okupace se nazývalo Hybernským nádražím, v letech 1953 až 1990 pak nádražím Praha - střed.

Masarykovo nádraží vzniklo jako konečná stanice dráhy z Olomouce do Prahy; tato trať byla součástí významného spojení Vídně s Prahou. Jeho význam ještě vzrostl v roce 1850 po otevření železnice do Lovosic, Drážďan a Berlína. Třetí železniční trať, která byla na nádraží dovedena, takzvaná pražská spojovací dráha, je v roce 1872 propojila přes dnešní Hlavní nádraží se Smíchovem.

Nádraží postavilo konsorcium společností Vojtěcha Lanny a bratří Kleinů v letech 1844 až 1845. Polohu nádraží a kolejiště navrhl Jan Perner, budovy architekt Antonín Jüngling. Nádherná empírová architektura nádraží s prvky novorenesance a klasicismu se více méně dochovala v nezměněné podobě dodnes.

Nádraží je jediným neprůjezdným (hlavovým) osobním nádražím v Praze, proto je nutné přepřahat některé lokomotivy. Původně bylo rozděleno pražskými hradbami na městskou část pro osobní a nákladní dopravu a mimopražskou část pro odstavování vozidel a manipulaci.

nádraží Praha železnice
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Květoslava HOUDKOVÁ
"Masaryčka" je také mým nejpoužívanějším nádražím, zejm. pro častou návštěvu výstaviště v Lysé n.Labem i další místa středočes.kraje. Nedávné neštěstí, kdy noční vlak "nedobrzdil" a zastavil se až v nádražní hale - věřme, že bylo pro dlouhá léta poslední. Ten "nádražní binec" je stálý, asi neměnný = recept: Halou projít co nejrychleji a usednout do vlaku - pak už jen šťastnou cestu !!
Jiří Libánský
To, že se jedná o neprůjezdné nádraží, to někteří strojvedouci zase až tak úplně nerespektují. :-)
Vladka Steinová
Ano, nejstarší železniční nádraží, známe i všechna jeho jména,která se s dobou měnila. Známe historii.Ale ta úroveň kultury cestování.!! Již při výstupu z metra B zápach, nedopalky, špína, sem tam nějaký ten opilec na zemi. Uvnitř všudypřítomní holubi, další špína a bezdomovci na lavičkách. Jezdím z tohoto nádraží 2-3x týdně,nic se nemění.Když si uvědomím,jaká jména stojí za výstavbou tohoto nádraží, je mi smutno.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.