Mám krásné jméno, jsem totiž Andělika lékařská
Ilustrační foto: pixabay.com

Mám krásné jméno, jsem totiž Andělika lékařská

12. 5. 2019

Dobrý den přeju těm, kteří rádi využívají k léčení bylinky. Jak jsem tak listovala ve svých moudrých knihách a zápiscích, našla jsem další rostlinu, která je celkem zajímavá. A tak jsem neodolala a začala psát můj dnešní článek.

Nazývá se moc hezky - Andělika lékařská - Angelica officinalis - některé zdroje uvádějí Angelica archangelica.

A její lidová pojmenování jsou víc než zajímavá - Janoklika, Vybolen, Litvor, Koření sv.Ducha, Děhel lékařský, Andělička, Andělka, Andělský kořen, Angelika, Anjelička, Anjelika, Děhyl. 

V Evropě roste všude možně, ale nejvíce jí vyhovují vlhčí půdy. U nás ji můžeme vidět nezplaněnou už jen v Krkonoších. Stonek s květem může dorůst až do výšky 250 cm. S úspěchem se dá pěstovat i na zahradách, je to moc krásná solitérní rostlina. A semena se dají koupit v zahradnictví.  Andělika je medonosná.

Sběr
Sbíráme kořen od září do října. Rozpůlíme jej a sušíme ve stínu nebo při teplotě 35 °Celsia. Kořen má velice příjemnou vůni.Také se sbírají listy a semena. Při sklizni používejme vždy rukavice!

Léčebné účinky
Zpevňuje cévy, tlumí menstruační bolesti a nadýmání, má protikřečové účinky, pomáhá při zahlenění dýchacích cest, je dobrá při žaludeční neuróze. Působí na nervovou soustavu, zlepšuje náladu. Je to dobré antirevmatikum. Pomáhá s dobrou funkcí jater a má vliv na jejich čištění.

Čaj
1/2 čajové lžičky nadrceného sušeného kořene zalijeme 250 ml vroucí vody. Necháme cca 15 minut vyluhovat a potom scedíme. Pijeme 1 - 2x denně.

Víno 
5 lžic nasekaného sušeného kořene zalijeme 1 litrem červeného vína. Necháme jej v láhvi vyluhovat při teplotě 20 stupňů Celsia. Občas láhev protřepeme, po 2 dnech přecedíme. Víno pijeme před jídlem i 3 x denně.

Koupel