Jízda na elektrokole: riziko je v rychlosti i ovládání
Výlet na elektrokolech po krásách Jižního Tyrolska na severu Itálie. Foto: IDM

Jízda na elektrokole: riziko je v rychlosti i ovládání

30. 4. 2020

Pokud jste si pořídili elektrokolo a jste spíše sváteční cyklisté, smiřte se s tím, že se v podstatě bude znovu učit jezdit. Nejde o udržení rovnováhy, ale je třeba zvládnout jeho ovládání i jeho technické vybavení.

Cykloprůvodce Hermann Runggaldier, který pochází ze severoitalské Val Gardeny, ví z praxe, že na elektrokola sedají i lidé s malými zkušenostmi. Neumějí jezdit v terénu, ani nejsou zvyklí sedět celý den v sedle. Pak mohou vzniknout velmi vážné situace, které ohrožují nejen cyklistu, ale i turisty na procházkách.

Proto doporučuje, aby s jízdou na elektrokole začínali na rovných cyklostezkách, které jsou tomu uzpůsobené. „Je nutné se naučit se rozjíždět na nižší mód a postupně si přidávat,“ radí Hermann. Nebezpečí ale hrozí i na rovné cyklostezce, kde kolo snadno jede maximální rychlostí 25 kilometrů za hodinu a kde se mnohdy pohybují i lidé na vycházce se psy. Ženy dokáže znejistit i popojíždění ve velkém provozu, například ve velkých městech.

„Pozor také v terénu. Rychlost 25 kilometrů za hodinu na metrové lesní pěšině, pod kterou je příkrý sráz, může být extrémně nebezpečná,“ říká Jiří Vent z pražské Bike Gallery. Důležité je také vypnout elektropohon při sjezdech. Kdyby si pak v nějaké zatáčce přišlápli, kolo se stane nebezpečným.

Elektrokolo neznamená, že si přepnete na nejvyšší výkon, nastavíte jeden univerzální převod a necháte se vézt. Nezapomínejte, že i na elektrokole je přehazovačka, se kterou je potřeba pracovat podle terénu. Především ženy mají tendenci nastavit si nějaký univerzální převod, který pak nechtějí přepínat. Samozřejmě, že se to projeví na spotřebě baterie.

Největší problémy ovšem může způsobit vybitá baterie. Na kole se sice dá jet dál, ale je těžší než normální kolo, proto je to mnohem náročnější vše ušlapat. Nejsnadnějším řešením je vzít si s sebou do batohu nabíječku, anebo dokonce náhradní baterku. Ale váží cca 3 kila a proveze se. V Česku i v zahraničí ovšem přibývá míst, kde se kola dají během pauzy na oběd nebo  na kafe dobíjet. To nabízí asi sedm set restaurací, hotelů, kempů či cykloservisů v Česku. "Čerpačky“ jsou označeny oranžovou značkou Dobíjení elektrokol, případně zelenou Cyklisté vítáni. Nabíjení bývá většinou bezplatné.

Přečtěte si také: Nákup elektrokola: nepodlehněte designu, klíčové při výběru je, kde budete jezdit

Hodnocení:
(5 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Danuše D'Engeli
Když jsem byla mladá a žila jsem na venkově, jezdila jsem na kole. Teď , když léta bydlím v Praze chodím ráda pěšky. Při průvodcování mohu denně ujít deset kilometrů. Od útlého mládí cvičím, dříve mnohem více, nyní každé ráno. V dnešní době, kdy zatím neprůvodcuji tuto ranní "rozvičku" vítám. Je to pro mne jeden z důležitých rituálů.
Vladimír Zajíček
Mám moc rád blbečky a lháře, co jezdí na horaku běžně 30 km/h,.. Ebajky nad 60 cajk. Jinak shit,..
Antonín Nebuželský
Všechno se musí umět. Starší lidé, kteří jezdili před léty "si to musí pořádně vyzkoušet. Vím o paní, která si při slézání s kola přišlápla, kolo zabralo a zlomila si kotník. A už na to nevleze. Což některým zde stát nemůže :-)
Hojgr Ladislav
Pokud někdo nezvládne jízdu na elektrokole tak nezvládne jízdu ani na klasickém kole, v tom případě musí pěšky..... Článek o ničem. Jinak elektrokolo je omezeno na rychlost 25kmh ale osobně jezdím na klasickém horákovi rychlostí většinou 31-32kmh a to nejsem žádnej sportovec....
Jiří Vyskočil
Je pravda že el. Kolo je daleko těžší na ovládání, za to může jeho váha. Je hodně těžké. Hlavně v horském terénu je technická jízda náročnější. Doporučuji dražší el. Kola. Nad 50 tisíc spíš víc. Jsou slušněji vybavena. Pak se na jízdu těšíte. El. Kola ve věku po 50 jsou ideální!
Petr Dvořák
Pro paní Petru Břínkovou. V článku je napsáno ". . . pohybují i lidé na vycházce se psy" což je jistě mluvnicky správně. Pokud by bylo po vašem: ""Opravdu se na cyklostezce často pohybují "psy"? ??"" - tak zde je měkké ""i, tedy: ""Opravdu se na cyklostezce často pohybují psi."" Jsem odpůrcem inkluze ale někdy si říkám, že je potřebná.
Denny Jenčíková
To psal nějakej odborník..... úplně vedle holka.... nejdřív se na tom projed a pak něco piš....
Luboš Ertl
To jsou rady jak pro pacienty z Bohnic na výletě?
Jar Zal
Psi v Česku asi vyhynuli-?
Petra Břínková
Opravdu se na cyklostezce často pohybují "psy"? ??

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.