Šikana na silnicích? Senioři se bouří proti návrhům BESIPu, chystají dokonce ústavní stížnost
Ilustrační foto: ingimage.com

Šikana na silnicích? Senioři se bouří proti návrhům BESIPu, chystají dokonce ústavní stížnost

11. 9. 2019

Na zvyšující se počet nehod, které na silnicích zavinili v posledních letech řidiči senioři, hodlá reagovat Ministerstvo dopravy řadou opatření.

BESIP dokonce zvažuje, že na vybrané silnice seniory vůbec nepustí. Senioři to považují za šikanu. Zde je otevřený dopis, který organizaci BESIP, spadajícího pod Ministerstvo dopravy, zaslal advokát Jiří Králík:

Ministerstvo dopravy
Tomáš Neřold
vedoucí oddělení BESIP
Nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 110 15 Praha 1
 
Vážený pane vedoucí,
dle sdělení Ministerstva dopravy (MD) se má Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu zabývat na říjnovém zasedání tím, že řidiči senioři zavinili v roce 2018 necelých 5 % nehod, zatím co v roce 2014 jenom 3,5 % nehod. Experti z MD ovšem mimo jiné zapomněli vzít  v úvahu, že se mezi roky 2014 až 2018 zvýšil počet seniorů o cca 120 000 osob na úkor neseniorů. Podstatná většina z nich vlastní řidičský průkaz. Odměnou seniorům za to mají být různé šikanózní a diskriminační restrikce jako například:
-  v řidičském oprávnění seniora má být konkrétně uvedeno to, že mohou jezdit jen ve svém kraji nebo jen po konkrétně stanovené silnici. Cituji I dnes "Mezi návrhy, které připravujeme, je také možnost omezit řidičům vysokého věku rozsah silnic, po nichž by mohli jezdit," řekl Právu vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy (MD) Tomáš Neřold.
 -  pro seniora prakticky likvidační sankce až ve výši 25 000,-Kč za pouhé opomenutí - jízdu bez dokladu zdravotního vyšetření,
 - od ledna 2013 dokonce platí prolomení lékařského tajemství, že pokud motorista onemocní chorobou, která by omezovala jeho schopnost řídit, lékař musí tuto informaci ihned nahlásit (už jenom toto ustanovení je zralé na ústavní stížnost),
 -   další šikanózní a diskriminační restrikce, které zatím nebyly zveřejněny.
Všechna data a informace byla získána z veřejných zdrojů.

Otázka - kolik nehod v roce 2018 zavinili ti údajně neschopní řidiči senioři, které chcete šikanovat, oproti všem řidičům bez rozdílu věku?  
Celkový počet dopravních nehod v ČR v roce 2018 činil 104 764.

1)   Podle údajů MD bylo v roce 2018 v ČR řidičů starších 65 let celkem 1 366 920 a zavinili necelých 5 % nehod tj. cca 5 238 nehod.
Výpočet nehodovosti řidičů seniorů:  1 366 920 : 5 238 = 260,9 
       1 (slovy jedna) řidičem seniorem zaviněná nehoda připadá na 260,9 řidičů seniorů  

2)    Celkový počet řidičů bez rozdílu věku v r. 2018 byl podle údajů MD 6 078 136 osob.       
Výpočet nehodovosti bez rozdílu věku   6 078 136 : 104 764 = 58       
        1 (slovy jedna) zaviněná nehoda připadá na 58 řidičů bez rozdílu věku  
 
 3)   Poměr zaviněné nehodovosti řidičů seniorů a řidičů bez rozdílu věku   260,9 : 58 = 4,498         

Z uvedeného jasně vyplývá, že zaviněná nehodovost řidičů seniorů je 4,5 x nižší než průměrná nehodovost všech řidičů bez rozdílu věku a řidiči senioři tedy statisticky výrazně snižují celkovou nehodovost. Za to chcete seniory trestat? Při vší úctě - k těmto výsledkům měli dospět i vaši experti. Stačí k tomu elementární matematika ZŠ.

Vyžeňte zkušené, zodpovědné a opatrné řidiče seniory ze silnic a statisticky se vám nehodovost zbývajících řidičů neseniorů zvýší tak, že se budete divit. Pokud ovšem dosáhnete toho, aby všichni řidiči v ČR jezdili s takovou mírou zaviněných nehod jako senioři, budeme mít bezkonkurenčně nejnižší nehodovost v Evropě a možná i ve světě. Obdobně ve prospěch řidičů seniorů hovoří statistika bodování dopravních přestupků. Viz Informace o stavu bodového systému. Z výše uvedeného je zřejmá absurdita a kontraproduktivita vámi navrhovaných opatření.

Doporučuji vám zaměřit pozornost na ty skupiny řidičů, které mají vyšší zaviněnou nehodovost a více bodů za přestupky než senioři a očekávám, že se případné přiměřené - zdůrazňuji přiměřené restrikce budou týkat pouze viníků bez rozdílu věku. V opačném případě lze předpokládat, že si vámi plánovanou šikanu nenechají dva miliony seniorů líbit a kromě dalších právních kroků bude podána příslušná ústavní stížnost.  
 
S pozdravem
JUDr. Jiří Králík, Kotlanova 6, Brno 62800

 

 

 

Autor: Redakce
Hodnocení:
(4.9 b. / 22 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Ondřej Drbal
Pan Králík se ohání tím, že experti MD nezvládají počty ze základní školy a přitom jeho výpočty jsou (netroufám si hodnotit zda úmyslně) zavádějící. Jak totiž může někdo statisticky hodnotit poměr zavinění nehod při neznalosti nájezdu? Nebo mi chcete tvrdit, že když jeden člověk s nájezdem 2000km měsíčně způsobil jednu nehodu a senior s nájezdem 100km měsíčně způsobil taky jednu nehodu, že mají oba stejnou nehodovost?
Libor Ptáček
Tak že věk a lékařská prohlídka? Ale to jsme na tom stejně jako se zbraněmi a psychotestama, oboje na prt. Doktor nemůže vědět a poznat všechno, a stejně není za hodnocení + nebo – zodpovědný. Úřadové, nechte nás žít a doklepat to bez faulů na seniory, zasloužíme si to. Jediná naše vina v současném provozu je že jsme pomalejší, obezřetnější a neradi se někam ženeme. Ivana má pravdu, najíždím denně až šest set km (Praha Otrokovice) jedna cesta podle navigace je: 270Km rovně a pak do leva. Ale těch deset hodin za volantem není o stáří nebo schopnostech, ale říci si .. na to mám..nemám. Říkám majiteli firmy, že volant rád, ale do dvě stě mne to baví, do čtyři sta už mne brní zadek a nad čtyři sta mne to už se…e a jdu někam na pumpu na kafe nebo s prospat do lesa. Je to o zodpovědnosti každého z nás a o vztahu k ostatním na silnici. My mazáci již dokážeme odhadnout úmysly auta nebo motorkáře za mnou, zda počká na vhodnou situaci nebo mi udělá myšku, ale hlavní je nenechat se dispečerem donutit ke spěchu. Výroba má týden zpoždění, zákazník čeká a řidič to musí dohonit? Budu citovat z vyhlášky o provozu na …… Řidič je povinen přizpůsobit rychlost vozidla stavu komunikace, počasí, dohlednosti, stavu vozidla a SVÝM SCHOPNOSTEM. Ale to snad platí pro všechny, tak že nic nového. Jen bych si přál aby policii k udělení pokuty stačil záznam rizikového předjíždění z palubní kamery, to bych denně mohl sedět hodinu na policii. Občas je to o hubu, ale vždy se zatím povedlo mně a protijedoucím v čas uhnout. A závěrem? Je to o vývoji společnosti od „sametové revoluce“. Urvat co se dá, jsem tu jen já, ostatní jsou povl, já spěchám, ostatní počkají, mám nové a silné auto, kam se na mne hrabete…… Nedá mi to a musím doplnit, je to nekonečné téma a novináři mají o čem psát, i když praktické omezení seniorů je technicky nemožné. Jsme stará mazácká generace řidičů, začínali jsme na Pionýrech, potom Škoda 1203, Žuk, Avie a dále jak šel vývoj. Máme automaticky nacvičené reflexy a známe někdy i na vlastní kůži následky nehod. Ptal jsem se na parkovišti jedné řidičky od velkého auta, jak jste se dostala k volantu? Já jsem s tím vyrostla. Honila jsem po poli tátův traktor, potom Avii a poslední tahače s návěsem. Na rozdíl třeba od generace současných maminek, co potřebují auto pro obsluhu rodiny a dětí, řidičské zkušenosti žádné. Jedna moje známá dodnes neumí couvat a nakupuje jen tam kde je parkoviště průjezdné. Na rozdíl od trendu nás omezovat, navrhoval bych bunusy nebo jiné výhody za padesát let za volantem. Mohly by to být výhody na pojistkách, levnější servisy a na autě třeba samolepka s nápisem „Prduch“ nebo opak cedulky „začátečník“.
Mirek Medák
Kolikpak seniorů způsobí ročně nehodu pod drogama ? Kolik opilých ? Kolik při závodění na silnici ? Kolik při telefonování ?
Jaroslav Ferst
Nesmysl je už samotná povinnost vozit s sebou nějaké lékařské potvrzení o zdravotní způsobilosti seniora. Zvlášť, když takový senior jako důchodce ještě pracuje a střídá 5 nebo víc služebních vozidel. To potvrzení po několika týdnech zrovna jako úřední doklad nevypadá. Proč to neudělat, jako v Rakousku, Slovinsku či Chorvatsku? Pravidelné lékařské kontroly jsou tam ze zákona, ale lékař ze zákona je povinen příslušnému úřadu oznámit seniora, který se nedostavil do 6 měsíců před a do 2 měsíců po termínu. Úřad si seniora předvolá a řeší to obvykle zadržením řidičského průkazu a nějakou (ve srovnání s navrhovaným staženíám českého seniora z kůže) citelnou, ale ještě únosnou pokutou. Tím žádný lékař neporušuje lékařské tajemství. Je vůbec porušením lékařského tajemství upozornění úřadu, že tento řidič je z nějakého důvodu nebezpečný sám sobě, ale i ostatním? Nebo že má mít v řidičáku vyznačený harmonizační kód omezení či povinné pomůcky? Vždyť to ten řidič stejně musí tomu úřadu sdělit, tak je snad jedno, zda tak učiní sám a osobně, nebo to do karty řidiče dostane online přímo od zdravotnického zařízení? Prostě v tomto za sousedními zeměmi zaostáváme - jezdím služebně i soukromě napříš Evropou, ale stálé hlededání záminek k tomu, jak šikanovat řidiče, to jinde nemají. Ano, stárneme. A jednou se ta omezení nebudou líbít ani těm, kdo je dnes krátkozrace prosazují. Mimochodem: můj strýc (ročník 1910) ve svých 98 letech žádné potvrzení s sebou nevozil. Jenomže to bylo v Bavorsku... jen my zůstáváme v Česku.
Vladimír Kokoška
Vzkaz pro autora dopisu JUDr. Králíka: Výpočet poměru nehodovosti seniorů a ostatních řidičů je špatný. Předpokládám, že vstupní čísla jsou správná. Jestliže je celkem řidičů 6 078 136 a z toho řidičů seniorů 1 366 920, pak těch neseniorů je 4 711 216. Jestliže celkový počet nehod byl 104 764 a počet nehod zaviněných seniory 5 238, pak počet nehod neseniorů činí 99 526. Výpočet nehodovosti seniorů je správný 260,9 nehody na 1 seniora. Výpočet nehodovosti neseniorů je špatný. Je to 4 711 216 : 99 526, což činí asi 47,3. Poměr mezi seniory a neseniory je 260,9 : 47,3 což činí asi 5,5. Čili senioři mají dokonce 5,5x nižší nehodovost než ostatní účastníci silničního provozu.
Josef Klingenhofer
Honza Fiala 11.9.2019 23:29... Kdyby měli dost soudnosti ... Pane Fialo podle Vašeho příspěvku soudím, že jste mladý člověk. Ale také se nejspíš dožijete věku, kdy budete auto potřebovat a společnost vás bude nutit odevzdat řidičák jenom kvůli věku, ačkoliv na řízení auta bude mít dostatek schopností. Myslím, že až se toho dočkáte, bude to i díky vašim a pobným názorům pro seniory mnohem horší.
Ivan FILIPEC
U řidičů senioru je velký rozdíl, řidič jezdící pouze 30 x do roka může být problém. Jestliže jezdím denně a jezdím více jak 40 let, taj jsem vyježděn a nikdy jsem nezpůsobil dopravní nehodu. přijíždím ke křižovatce a tam čeká auto, najednou se rozjede a ještě jede pomaličku, to dělají buď sváteční řidiči nebo z mé zkušenosti mladé řidičky, to potom brzdíte i očima. Moje zkušenost-překračování rychlosti o 20 a více, do 10 km jsou to výjimky a když dodržujete, tak na Vás blikají, troubí . Trestat někoho, že je senior za volantem, je nejen směšné, ale i arogantní a hloupé. To by už někteří řidiči autobusu museli taky skončit. Nejhorší a nejnebezpečnější jsou mladí řidiči, nebezpečnost řidičů je následující - RZ A - S - U- B, ti jsou nejbezohlednější, arogantní a bez pudu sebezáchovy.
Zdenka Jírová
Jaké zostřené postihy budou pro opilé řidiče? Také budou mít poznámku v řidičáku?
Eva Hynkova
Naprosto souhlasím s názorem paní Květy Bartoškové Zázvorkové, který zveřejnila dne 11.září 2019, mluvi mi z duše. Arogance některých především mladých namachrovaných řidičů je úděsná. O tom se nepíše palcovými titulky, ale důchodce způsobí doprava.nehodu a je z toho "třetí světová". Trochu nadhledu by určitě neškodilo u pánů redaktorů. Souhlasím se zdravot.prohlídkami bez diskuze, ale co dělat s řidičem, který řídí auto a nemá ŘP, je vybudovány a vše má "na háku"?!! S tím nikdo nic nedělá, ale kdyby to byl důchodce, to by byl určitě palcový titulek......
Adéla Rybková
Jsem pro to, aby se zpřísnily pokuty za nedodržení kontroly u lékaře. Dívám se na to z druhé strany věkového spektra a zde jsou mé argumenty: měsíc nazpět, přehledná křižovatka, senior (84) za volantem, nedání přednosti vozu na hlavní silnici. Výsledek? Dva kamarádi (pár) jsou po smrti, další manželský pár skončil s vážnými zraněními ve špitále. Senior nezraněn, a že prý si vozu na hlavní silnici nevšiml. Další příklad: rychlostní silnice s oddělenými směry, listopadová noc, prší. Do označeného a odděleného pruhu v protisměru najíždí postarší pán (83) ve felicii. Uvědomuje si, že najel špatně, a proto... místo odstavení vozu ke krajnici a zapnutí výstražek jede nezměněnou rychlostí dál, ale zato zhasne světla, aby jej nikdo neviděl. Velmi inteligentní počin, což? Výsledek? Čelní náraz do vozu mého otce. Zde naštěstí přežili všichni, i přes jedno vážné poranění. Zamyslete se. Opravdu jezdí senioři bezpečně? Mohu říci, že jezdí pomalu, ale bezpečně? Po těchto zkušenostech si opravdu nejsem jista.

Zpět na homepage Zpět na článek