Šikana na silnicích? Senioři se bouří proti návrhům BESIPu, chystají dokonce ústavní stížnost
Ilustrační foto: ingimage.com

Šikana na silnicích? Senioři se bouří proti návrhům BESIPu, chystají dokonce ústavní stížnost

11. 9. 2019

Na zvyšující se počet nehod, které na silnicích zavinili v posledních letech řidiči senioři, hodlá reagovat Ministerstvo dopravy řadou opatření.

BESIP dokonce zvažuje, že na vybrané silnice seniory vůbec nepustí. Senioři to považují za šikanu. Zde je otevřený dopis, který organizaci BESIP, spadajícího pod Ministerstvo dopravy, zaslal advokát Jiří Králík:

Ministerstvo dopravy
Tomáš Neřold
vedoucí oddělení BESIP
Nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 110 15 Praha 1
 
Vážený pane vedoucí,
dle sdělení Ministerstva dopravy (MD) se má Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu zabývat na říjnovém zasedání tím, že řidiči senioři zavinili v roce 2018 necelých 5 % nehod, zatím co v roce 2014 jenom 3,5 % nehod. Experti z MD ovšem mimo jiné zapomněli vzít  v úvahu, že se mezi roky 2014 až 2018 zvýšil počet seniorů o cca 120 000 osob na úkor neseniorů. Podstatná většina z nich vlastní řidičský průkaz. Odměnou seniorům za to mají být různé šikanózní a diskriminační restrikce jako například:
-  v řidičském oprávnění seniora má být konkrétně uvedeno to, že mohou jezdit jen ve svém kraji nebo jen po konkrétně stanovené silnici. Cituji I dnes "Mezi návrhy, které připravujeme, je také možnost omezit řidičům vysokého věku rozsah silnic, po nichž by mohli jezdit," řekl Právu vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy (MD) Tomáš Neřold.
 -  pro seniora prakticky likvidační sankce až ve výši 25 000,-Kč za pouhé opomenutí - jízdu bez dokladu zdravotního vyšetření,
 - od ledna 2013 dokonce platí prolomení lékařského tajemství, že pokud motorista onemocní chorobou, která by omezovala jeho schopnost řídit, lékař musí tuto informaci ihned nahlásit (už jenom toto ustanovení je zralé na ústavní stížnost),
 -   další šikanózní a diskriminační restrikce, které zatím nebyly zveřejněny.
Všechna data a informace byla získána z veřejných zdrojů.

Otázka - kolik nehod v roce 2018 zavinili ti údajně neschopní řidiči senioři, které chcete šikanovat, oproti všem řidičům bez rozdílu věku?  
Celkový počet dopravních nehod v ČR v roce 2018 činil 104 764.

1)   Podle údajů MD bylo v roce 2018 v ČR řidičů starších 65 let celkem 1 366 920 a zavinili necelých 5 % nehod tj. cca 5 238 nehod.
Výpočet nehodovosti řidičů seniorů:  1 366 920 : 5 238 = 260,9 
       1 (slovy jedna) řidičem seniorem zaviněná nehoda připadá na 260,9 řidičů seniorů  

2)    Celkový počet řidičů bez rozdílu věku v r. 2018 byl podle údajů MD 6 078 136 osob.       
Výpočet nehodovosti bez rozdílu věku   6 078 136 : 104 764 = 58       
        1 (slovy jedna) zaviněná nehoda připadá na 58 řidičů bez rozdílu věku  
 
 3)   Poměr zaviněné nehodovosti řidičů seniorů a řidičů bez rozdílu věku   260,9 : 58 = 4,498         

Z uvedeného jasně vyplývá, že zaviněná nehodovost řidičů seniorů je 4,5 x nižší než průměrná nehodovost všech řidičů bez rozdílu věku a řidiči senioři tedy statisticky výrazně snižují celkovou nehodovost. Za to chcete seniory trestat? Při vší úctě - k těmto výsledkům měli dospět i vaši experti. Stačí k tomu elementární matematika ZŠ.

Vyžeňte zkušené, zodpovědné a opatrné řidiče seniory ze silnic a statisticky se vám nehodovost zbývajících řidičů neseniorů zvýší tak, že se budete divit. Pokud ovšem dosáhnete toho, aby všichni řidiči v ČR jezdili s takovou mírou zaviněných nehod jako senioři, budeme mít bezkonkurenčně nejnižší nehodovost v Evropě a možná i ve světě. Obdobně ve prospěch řidičů seniorů hovoří statistika bodování dopravních přestupků. Viz Informace o stavu bodového systému. Z výše uvedeného je zřejmá absurdita a kontraproduktivita vámi navrhovaných opatření.

Doporučuji vám zaměřit pozornost na ty skupiny řidičů, které mají vyšší zaviněnou nehodovost a více bodů za přestupky než senioři a očekávám, že se případné přiměřené - zdůrazňuji přiměřené restrikce budou týkat pouze viníků bez rozdílu věku. V opačném případě lze předpokládat, že si vámi plánovanou šikanu nenechají dva miliony seniorů líbit a kromě dalších právních kroků bude podána příslušná ústavní stížnost.  
 
S pozdravem
JUDr. Jiří Králík, Kotlanova 6, Brno 62800

 

 

 

auta
Autor: Redakce
Hodnocení:
(4.9 b. / 22 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Dana Puchalská
Paní M. A. To už bude mít na starost policie a pochopitelně i pojišťovna. Vím o čem mluvím. Pár let jsem byla totiž pojišťovací pracovník. Tak si přečtěte ještě názor paní Ireny M.
Jaroslav Bárta
Každý rok se zůčastňuji školení řidičů nákl. aut. Jsem přesvědčen, že kdyby měli řidiči amatéři chodit na povinné školení, ubylo by dopravních nehod způsobených ml. řidiči, kteří vyznávají svižnou, tj. bezohlednou jízdu. Říkám jim z vl. skušenosti podkontroláci, jelikož na otázku, proč tak lítají odpovídají...mám to pod kontrolou a za pár km je najdete omotané kolem stromu...
Jaroslav Bárta
Samozřejmě se připojím k žalobě na tuto nehoráznost , co se týče osočování řidičů seniorů od nějakých " odborníků"...
Jaroslav Bárta
Od r. 1976 jsem řidičem nákl. aut...celoživotním, nic jiného jsem nevykonával, co se týče zaměstnání... Jezdil jsem na tatrovkách sklápěčkách, busech, Mercedesech Atego s vlekem a v posl. letech s MAN-em+ vlek. pracuji stále pro fa. v blízkosti Cv na trase Cv - d a zpět. Jsem už 2 r. v penzi a jedu bez zastavení k plné spokojenosti mého zaměstnavatele. Nedovedu si vůbec představit, že by mi nějaký pražský úředníček zakazoval, že nemohu vykonávat svou práci celoživotního řidiče nákl. aut. 4ekám na vás p. úředníku v kteroukoli noční i denní hodinu a vezmu vás na jednu jedinou jízdu s nákladem po D. Mám za to, že po mé šichtě se budete dávat dokupy min. 2 dny. Já toto mám 3-4 x do týdne. Měsíční nájezd km je 12 - 14 tis. km...pracuji také proto,že vámi protěžovaní mladí řidiči tuto pro mě normál práci nezvládají a utíkají pryč. Milý pane úředníku...odborníku na dopravu , zamyslete se prosím nad tím, která věková skupina má nejvíce dopr. nehod...máme svobodný stát a nějaké zakazování od stolu pánů ouřadů k ničemu nepovede. Od posuzování jsou tu lékaři a psychologové, kteří poznají, kdo na to má a kdo ne...
Irena Mertová
Cca 25 let jsem se zabývala zaviněním dopravních nehod v rámci pojistných událostí. Podle mého názoru to nebyla skupina seniorů, kdo nejčastěji zavinil ty nejvážnější nehody s trvalými následky, těžkými zraněními, smrtí. Spíš jen ty "plechy". ..
mirka andrásová
Dneska jsem přecházela silnici a na žluté čáře stálo auto ze kterého vylezla seniorka a tvrdila že bude za pět minut zpět a že tak stojí pokaždé a nikomu to nevadilo doposud. Když jsem šla za půl hodiny zpět tak tam ještě stála. Nechtějte mi namluvit že je to v pořádku! Příště si to vyfotím a dám na prošetření, má nejspíš velký důchod. Před týdnem mi nedal další senior (70) přednost a jsem zvědavá jak mi zaplatí 300000 tisíc které mě bude stát oprava
Boris Jedlička
Dobrý den všem, je mi 75 let, jezdím od 18 let na všem, co má nebo mělo i více než 10 kol a neměl jsem žádnou nehodu z vlastní viny. Rád se připojím k ústavní žalobě, nebo pokud někdo udělá petici. S ostatními diskutujícími velmi souhlasím. Jedlička
Jiří Vacek
Nedávno mne tak dohřáli tímto článkem : Důchodci za volantem: všeobecné ohrožení (diskuse)Více na: https://www.autorevue.cz/duchodci-za-volantem-vseobecne-ohrozeni-diskuse_1?fbclid=IwAR02boaTLS2fruwvOdmT1z1pEb_iuavhIVoPOvAakZzibx2UFHuMHMyGCIc , že jsem musel reagovat: Je mi 63 roků, letos jsem si obnovil pilotní průkaz, sice pouze na UL, ale... Když čtu některé tyhle články typu jak jsou senioři od 65-ti let všeobecným ohrožením: https://www.autorevue.cz/duchodci-za-volantem-vseobecne-ohr… které končí například touto citací: "Pochybuji, že se najde senior, který řídí lépe než průměrný řidič. Jelikož s přibývajícím věkem se všem zpomalují reflexy, ubývá pohotového jednání, zhoršuje se zrak atd. Je na nás mladších, abychom své babičky a dědy bezpečně vozili z bodu A do bodu B." Takže tihle mladí řidiči, s rychlými reflexy, výtečným zrakem, by mne měli někam odvážet, asi tak pouze předčasně do krematoria, a to jsou pouze ti z dneška: https://www.novinky.cz/…/devatenactilety-ridic-narazil-na-b… https://www.novinky.cz/…/na-vyskovsku-zemrel-mlady-ridic-au… a za nehody určitě mohly ty stromy co jim náhle vstoupily do cesty a oni se svými mladistvými reflexy a ostřížím zrakem nestačili reagovat..., jo holt kde chybí rozum a zkušenosti tak tohle nepomůže.
Hana Klosová
Do práce se bude chodit do 70ti a autem nám zatrhnou jezdit?Co je to za blbost.
Antonie Škovroňová
Jezdím téměř denně od svých 15 let, kdy jsem dostala ŘP na malý motocykl, později rozšiřovala o další kategorie. Nikdy jsem nezpůsobila nehodu.A posledních několik let si uvědomuji, že jsem to já, kdo svou předvídavostí zabraňuje střetu s vozidlem, řízeným podstatně mladším řidičem.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.