Šikana na silnicích? Senioři se bouří proti návrhům BESIPu, chystají dokonce ústavní stížnost
Ilustrační foto: ingimage.com

Šikana na silnicích? Senioři se bouří proti návrhům BESIPu, chystají dokonce ústavní stížnost

11. 9. 2019

Na zvyšující se počet nehod, které na silnicích zavinili v posledních letech řidiči senioři, hodlá reagovat Ministerstvo dopravy řadou opatření.

BESIP dokonce zvažuje, že na vybrané silnice seniory vůbec nepustí. Senioři to považují za šikanu. Zde je otevřený dopis, který organizaci BESIP, spadajícího pod Ministerstvo dopravy, zaslal advokát Jiří Králík:

Ministerstvo dopravy
Tomáš Neřold
vedoucí oddělení BESIP
Nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 110 15 Praha 1
 
Vážený pane vedoucí,
dle sdělení Ministerstva dopravy (MD) se má Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu zabývat na říjnovém zasedání tím, že řidiči senioři zavinili v roce 2018 necelých 5 % nehod, zatím co v roce 2014 jenom 3,5 % nehod. Experti z MD ovšem mimo jiné zapomněli vzít  v úvahu, že se mezi roky 2014 až 2018 zvýšil počet seniorů o cca 120 000 osob na úkor neseniorů. Podstatná většina z nich vlastní řidičský průkaz. Odměnou seniorům za to mají být různé šikanózní a diskriminační restrikce jako například:
-  v řidičském oprávnění seniora má být konkrétně uvedeno to, že mohou jezdit jen ve svém kraji nebo jen po konkrétně stanovené silnici. Cituji I dnes "Mezi návrhy, které připravujeme, je také možnost omezit řidičům vysokého věku rozsah silnic, po nichž by mohli jezdit," řekl Právu vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy (MD) Tomáš Neřold.
 -  pro seniora prakticky likvidační sankce až ve výši 25 000,-Kč za pouhé opomenutí - jízdu bez dokladu zdravotního vyšetření,
 - od ledna 2013 dokonce platí prolomení lékařského tajemství, že pokud motorista onemocní chorobou, která by omezovala jeho schopnost řídit, lékař musí tuto informaci ihned nahlásit (už jenom toto ustanovení je zralé na ústavní stížnost),
 -   další šikanózní a diskriminační restrikce, které zatím nebyly zveřejněny.
Všechna data a informace byla získána z veřejných zdrojů.

Otázka - kolik nehod v roce 2018 zavinili ti údajně neschopní řidiči senioři, které chcete šikanovat, oproti všem řidičům bez rozdílu věku?  
Celkový počet dopravních nehod v ČR v roce 2018 činil 104 764.

1)   Podle údajů MD bylo v roce 2018 v ČR řidičů starších 65 let celkem 1 366 920 a zavinili necelých 5 % nehod tj. cca 5 238 nehod.
Výpočet nehodovosti řidičů seniorů:  1 366 920 : 5 238 = 260,9 
       1 (slovy jedna) řidičem seniorem zaviněná nehoda připadá na 260,9 řidičů seniorů  

2)    Celkový počet řidičů bez rozdílu věku v r. 2018 byl podle údajů MD 6 078 136 osob.       
Výpočet nehodovosti bez rozdílu věku   6 078 136 : 104 764 = 58       
        1 (slovy jedna) zaviněná nehoda připadá na 58 řidičů bez rozdílu věku  
 
 3)   Poměr zaviněné nehodovosti řidičů seniorů a řidičů bez rozdílu věku   260,9 : 58 = 4,498         

Z uvedeného jasně vyplývá, že zaviněná nehodovost řidičů seniorů je 4,5 x nižší než průměrná nehodovost všech řidičů bez rozdílu věku a řidiči senioři tedy statisticky výrazně snižují celkovou nehodovost. Za to chcete seniory trestat? Při vší úctě - k těmto výsledkům měli dospět i vaši experti. Stačí k tomu elementární matematika ZŠ.

Vyžeňte zkušené, zodpovědné a opatrné řidiče seniory ze silnic a statisticky se vám nehodovost zbývajících řidičů neseniorů zvýší tak, že se budete divit. Pokud ovšem dosáhnete toho, aby všichni řidiči v ČR jezdili s takovou mírou zaviněných nehod jako senioři, budeme mít bezkonkurenčně nejnižší nehodovost v Evropě a možná i ve světě. Obdobně ve prospěch řidičů seniorů hovoří statistika bodování dopravních přestupků. Viz Informace o stavu bodového systému. Z výše uvedeného je zřejmá absurdita a kontraproduktivita vámi navrhovaných opatření.

Doporučuji vám zaměřit pozornost na ty skupiny řidičů, které mají vyšší zaviněnou nehodovost a více bodů za přestupky než senioři a očekávám, že se případné přiměřené - zdůrazňuji přiměřené restrikce budou týkat pouze viníků bez rozdílu věku. V opačném případě lze předpokládat, že si vámi plánovanou šikanu nenechají dva miliony seniorů líbit a kromě dalších právních kroků bude podána příslušná ústavní stížnost.  
 
S pozdravem
JUDr. Jiří Králík, Kotlanova 6, Brno 62800

 

 

 

auta
Autor: Redakce
Hodnocení:
(4.9 b. / 22 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Zuzana Pivcová
Sama neřídím, ale z pozice spolujezdce, kteým tu a tam jsem, vidím, jak situace na silnicích vypadá. Je to další krok k diskriminaci starších občanů, kteří překážejí.
Jarmila Komberec Jakubcová
Ještě jedna poznámka - naprosto souhlasím názorem Ivanky K. ve věci ujetých km. Ať BESIP předloží plnohodnotná tvrzení pro své návrhy.
Mirek Hahn
No právě.... abychom se nedočkali seniorského limitu. 50 km na hlavu a měsíc a nazdar, ....aby se nám to nezvýšilo. Já si stále ještě, trochu optimisticky, myslím, že do médií unikl nápad nějakého pomateného snaživce.
Jarmila Komberec Jakubcová
Děkuji redakci našeho portálu za zveřejnění otevřeného dopisu ve věci šikany seniorů. Jak jsem se již zmínila ve svých příspěvcích na chatu Ring např. Rakousko a Německo dosud ani nepřistoupilo k povinným zdravotním prohlídkám seniorů a na jejich komunikacích jich jezdí hodně. Já osobně s kontrolou zdravotního stavu souhlasím, chodím každé 2 roky na kontrolu očí, sluchu, EKG dle rozhodnutí praktického lékaře. Jezdím každý den do práce, občas na služební cesty i do míst vzdálených cca 400km a neměla jsem již cca 20let žádnou autonehodu. Jinak souhlasím s paní Květou B.Z. - to abych neopakovala co již bylo napsáno. Se zněním dopisu pana J.Králíka plně souhlasím. Věřím, že se připojí i jiní senioři, kteří nesouhlasí s touto šikanou.
ivana kosťunová
K ústavní stížnosti bych se bez váhání připojila. Proč vztahovat statistiku k počtu ujetých kilometrů ? Vždyť i to, že senioři ujedou méně kilometrů, než lidé v produktivním věku, svědčí ve prospěch toho, že logicky zaviní menší počet nehod.
Květa Bartošková Zázvorková
Neviděla jsem na silnici seniora, který telefonuje, lepí se vám na zadek auta, nedodržuje rychlost nebo je zfetovaný. Zato u mladých je toto normální. Předjedou vás těsně před cedulí s názvem obce, což už vůbec nechápu, je jich dost, kteří dokonce píší sms za jízdy, rychlost přes obec nerespektují, proto často vidím přejetou kočičku na silnici.Dokonce jsem viděla řidiče, který měl za volantem malého chlapečka na klíně, který mu pomáhal řídit. Myslela jsem, že mám halucinace!Prostě - šikana.Ale proč?Zodpovědní lidé jezdí zodpovědně.Starší člověk má naopak daleko více zkušeností,neboť si jen těžko "udělá řidičák" v 60 ti letech, že?Infarkt za volantem může dostat každý člověk bez ohledu na věk. Nás honějí na povinné prohlídky,co kdyby náhodou? Teď to zažívám na vlastní kůži. Toto je však jenom u nás, v Německu ne.Vždyť každý je zoodpovědný sám za sebe, na silnici to platí dvojnásobně.Málokterý mladý, nezkušený řidič předvídá. Má auto za milion, pokuta 2000,-Kč, to jsou drobné,ale pro seniora jsou to dost velké peníze. Spíš by se měli zamyslet nad tím, že osmnáct let pro získání ŘP je špatná věková hranice při dnešních přeplněných silnicích. O kamionech ani raději nemluvě.
Soňa Prachfeldová
Díky moc za uveřejnění
Mirek Hahn
S tou statistikou bych byl opatrný, pokud to není vztaženo k ujetým kilometrům, četnosti jízd a skutečnému "zavinění" nehod. Nicméně k ústavní stížnosti bych se bez váhání připojil, protože případnou snahu řešit to plošnou restrikcí, kterou si státní správa usnadňuje práci a na zájmy občanů dlabe, považuji za sprostou lumpárnu.
Dana Puchalská
Perfektní a srozumitelné. Jsem zvědavá na reakce ostatních. A děkuji za něj.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.