S angličtinou se dá začít kdykoliv, i v důchodu. Důležitá je motivace
Ilustrační foto: pixabay.com

S angličtinou se dá začít kdykoliv, i v důchodu. Důležitá je motivace

18. 12. 2019

Tím si je ze svých letitých zkušeností jistá pražská lektorka angličtiny pro seniory Gabriela Nováková. Začátečnické kurzy jsou podle ní nejnáročnější z hlediska právě schopnosti lektora „rozmluvit studenty“, a z dodání kuráže těm, kteří si nevěří.

Pokud ale vydrží, dosahují v krátkém horizontu hmatatelné a obdivuhodné výsledky. Po několika měsících zvládají běžnou základní konverzaci. U těch, kteří navazují na svoji předchozí znalost, jsou výsledky ještě výraznější.

Jak se učí ti dříve narození
Při výuce se musí brát zřetel na přirozený jev, a tím je rychlejší zapomínání. „Je třeba více procvičovat slovíčka, slovní spojení a gramatiku. Opakuje se to, co se studenti již jednou naučili, ale stále se obměňují a připravují trochu jiné formulace, které uplatní v praxi. Slovní zásoba se pro danou jazykovou úroveň výrazně nezvyšuje, spíše se pracuje s tím, co se studenti již v minulosti naučili,“ přibližuje koncept výuky Gabriela Nováková, přičemž zdůrazňuje potřebu vybírat ke konverzaci témata, která jsou pro studenty zajímavá. Neméně důležité je věnovat pozornost hlasitému a zřetelnému projevu lektora, neboť horšící se sluch bývá poměrně častým problémem seniorů.

Pomáhá přirozená znalost latinských výrazů i skládání slov
Starší generace má širokou slovní zásobu a umí dobře používat slova z latiny, která se „usadila“ v českém jazyce jako např. dominovat (dominate), rozhovor (interview), titul knihy (title), film (film), rum (rum), kumpán (companion) atd. Často se tedy pracuje se slovní zásobou, kterou studenti znají nebo používají přirozeně i v českém jazyce. „Osvědčuje se i práce se složenými slovy jako např. schoolmate; homework nebo exercise book atd. Studenti znají jednotlivá slova, ale složeninu slova třeba neznají, tak jim pomáháme vysvětlit jednotlivá slova a pak i celý výraz,“ přibližuje svoji výuku lektorka Nováková.

Motivace je důležitá
Většina studentů se učí anglicky, protože chtějí držet krok s dobou – děti, vnoučata se učí anglicky a angličtina proniká do všech oblastí současného života. Další motivací je cestování – i starší lidé dnes hodně cestují a mají zájem se sami dorozumět. Dobrou motivací je i trénování paměti a posilování kognitivních funkcí jako prevence před různými druhy demence.
„Studentům výuka přináší hezký společenský zážitek z hodiny, nové informace z mnoha oblastí moderního života, konverzaci v angličtině, mezigenerační propojení, nenásilné seznamování s novými technologiemi v hodinách,“ vyjmenovává pozitiva lektorka angličtiny pro věkovou kategorii nad 50 let Gabriela Nováková.

Jazyk se dá učit i samostatně
Když člověk nemůže nebo nechce přímo navštěvovat jazykové kurzy, moderní technologie přinášejí spousty možností, jak se jazyk učit nebo procvičovat. Světového úspěchu dosahují aplikace duolingo.com a memrise.com, spoustu materiálu i inspirace je i na české stránce helpforenglish.cz. Zajímavé články ke čtení i poslechu určené speciálně pro seniory najdete na stránkách lektorky Novákové https://anglictina-seniori.cz/ucebni-texty/ Nezapomínejte však, že i ty nejlepší aplikace bez odhodlání, pravidelnosti a výdrže nikoho ve znalostech moc neposunou.

Ať už zvolíte výuku angličtiny ve specializovaném kurzu nebo „jen“ u počítače či telefonu, možná vás budou inspirovat následující tipy pro aktivní znalost angličtiny:
- Cestovat do anglicky mluvících zemí. Nejlepší je Malta, kde lidé hovoří anglicky bez přízvuku.
- Aktivně procvičovat angličtinu s vnoučaty a dětmi.
- Mluvit si pro sebe a nahlas (např. doma vyjmenovávat, co právě děláte).

Hodnocení:
(5.1 b. / 7 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Hana Grollova
Dekuji za tip na Landigo.com. Ted si denne anglictinu opakuji, abych nevysla ze cviku!
Jan Zelenka
Ještě malou poznámku. Co se týče motivace, tak ta mi nechybí. Ale potřeboval bych k té motivaci ještě vyměnit hlavu za mladší. Je třeba si uvědomit podstatné rozdíly mezi krátkodobou a dlouhodobou pamětí. U seniorů je krátkodobá paměť již trochu problémem. A ta je k výuce cizích řečí hodně potřebná.
Jan Zelenka
Nejdůležitější pro pochopení a používání jakéhokoli cizího jazyka je konverzace, nejen domácí šprtání. Anglicky a německy jsem se učil v mládí dost dlouho, takže jsem se na našich cestách docela slušně domluvil. V roce 1968 jsem si obnovil i ruštinu, i když pochybuji, že mně ty šikmooké asijské ksichty rozuměly. Když už měli konverzace dost, sáhli po samopalu. A to je bezesporu silný argument. Nejsem pochopitelně tak jazykově vzdělán, jako Věrka. Ale snažil jsem se domluvit všude. Ve Španělsku španělsky, v Chorvatsku bez problému chorvatsky atd. Do Číny jsem raději nejel. Ten pocit, když může člověk v cizině s domorodci mluvit, byť mizerně, ten je k nezaplacení.
Věra Ježková
Jsem konzerva vzdělaná na VŠ tradiční gramaticko-překladovou metodou; můžu učit ruštinu a němčinu. Angličtinu jsem již tak důkladně nestudovala. V případě nutnosti se domluvím o běžných tématech; jsem schopna číst odbornou literaturu z oblasti humanitních věd. Záleží na tom, k jakým účelům chce člověk jazyk používat a je-li komunikativní, či nikoliv. Líbí se mi, jak jsou úrovně znalosti jazyků formulovány v Evropském referenčním rámci pro jazyky, který vydala Rada Evropy. Souhlasím s Janou K.
Vladislava Dejmková
Řadu poznatků, o kterých se tu v souvislosti s výukou angličtiny píše, jsem si ověřila na své kůži a fungují. Kromě toho, že chodím jednou týdně do na angličtinu v práci (jsem tam nejstarší), tak se snažím denně si pár minut angličtinu opakovat. Používám Landigo, ke k dispozici na internetu zdarma. Denně mi chodí tři anglická cvičení do e-mailu.
Jiří Bartoň
Zdravím, už "sem také patřím" (myslím na i60) … :) … a anglicky se učím hoooodně dlouho a … memorování slovíček je důležitá součást učení se... Mě se velmi osvědčilo supermemo. Kdysi jako aplikace na pc v češtině, dnes se to transformovalo do portálu www.supermemo.com a zde si o tom můžete přečíst česky https://www.supermemo.com/cs Na supermemo je možné si založit svou "sbírku" slovíček a tu procvičovat. Jak je tam psáno, do 1000 položek by to mělo fungovat zdarma, já jich mám více a tak platím a … funguje to pěkně. Celý návod zde nenapíšu, ale vaše děti, vnuci, to určitě "dají"....každodenní memorování cca 15minut přináši hoodně dobré výsledky.
Jana Kollinová
Zajímavý a inspirující článek. Za sebe, s ohledem na věk, bych uvítala příspěvky nabízející kurzy zdokonalení češtiny.
Jitka Hašková
To je pravda.
ivana kosťunová
Angličtinu jsem se začala učit soukromě ve svých 18 letech- chtěla jsem si přeložit texty Beatles. Po dvou letech jsem toho nechala- nebyla motivace. Po r. 89 jsem se opět začala učit, docházela jsem na hodiny do kroužku asi šesti lidí, bylo to fajn. Udělala jsem zajímavou zkušenost. To, co jsem se kdysi naučila, se mi velmi rychle obnovilo, byť to bylo dvacet let. Ale čím dál více to šlo pomaleji, a protože jsem neptrpělivá, zdálo se mi to neefektivní a navíc jsem z důvodu podnikání měla čím dál méně času. Tak si říkám, kdybych začala teď do třetice, jestli bych se dostala zase o kus dál ? Budu o tom uvažovat.
Zuzana Pivcová
Myslím, že největší problém výuky seniorů byl, že je lektoři učili příliš "klasicky", to znamená s překládáním a vysvětlováním gramatiky. A řada posluchačů starší generace to ostatně také tak chce. Překládání samozřejmě brzdí v pohotovosti reagovat v cizím jazyce. Zde jsou prezentovány zcela jiné metody. Docela ráda bych se na jednu takovou hodinu šla podívat. Vývoj jde kupředu a třeba to je dnes už jiné.

Zpět na homepage Zpět na článek