Tak si aspoň užijeme? Karanténa není čas přejídání
Ilustrační foto: ingimage.com

Tak si aspoň užijeme? Karanténa není čas přejídání

22. 3. 2020

Nakoupíme hodně jídla, nemusíme nic dělat, budeme koukat na televizi a do počítače. Tak přistupuje mnoho lidí k současným omezením týkajícím se pohybu venku. Odborníci na zdravý život varují: Přesně toto je špatný přístup. Těžké časy je vhodné naopak využít ke zlepšení kondice.

Typické dva rozdílné přístupy k současné výjimečné situaci.

„Rozhodla jsem se volný čas využít tak, že udělám něco pro sebe. Byla jsem zvyklá chodit s kamarádkami dvakrát týdne na jógu. Tak ji cvičím ve stejnou dobu doma podle podle návodů, které jsem si našla na internetu. Každé ráno, kdy jsem vstávala do práce, si teď místo pěší cesty do zaměstnání dávám lehkou rozcvičku na posílení. Také jedu podle internetu. Místo činek, které nemám, používám petky naplněné vodou. Přivydělávala jsem si v penzi jako účetní v jedné malé firmě, samozřejmě mi teď dal šéf volno, obávám se, že už pro mě nebude mít místo, protože bude muset propouštět i mladší pracovníky. Ale nechci se z toho hroutit předem. Chci tento podivný smutný čas využít tím, že si aspoň zlepším kondici. A také zhubnu. Místo toho, abych si každý den koupila nějakou nezdravou hloupost a čerstvé pečivo, dojídám zásoby a odsouvám moment, kdy budu muset jít do obchodu,“ vypráví sedmašedesátiletá Kamila.

„Mám totální depresi, tak ji zaháním jídlem. Nakoupila jsem si spoustu sladkostí, vína, brambůrků. Říkám si, že když je svět na pokraji záhuby, aspoň se pořádně najím. Se sousedkou jsme si dokonce zakouřily, i když jsme už obě s kouřením přestaly před lety. Prostě se jen tak válím a užívám si aspoň, dokud je to možné,“ říká pětašedesátiletá Dana.

Vybočení z běžného životního stylu, mimořádné situace, obavy, strach. To jsou okolnosti, které v lidech vyvolávají různorodé reakce. Někdo k nim přistupuje stylem: Tak si ještě užiju, co to jde, byť si pod pojmem užít si každý představuje něco jiného. Někdo je naopak vnímá jako čas zklidnění, možnosti přemýšlet, co ve svém životě udělat jinak. Jako jakési přechodné období, které přinese něco nového.

„Téměř šedesát procent dospělé populace má nadváhu a obezitu. Karanténa a omezení množství volných aktivit může paradoxně nastartovat pozitivní změnu uvědomění si, co je důležité, co méně a že zdraví je zcela zásadní,“ říká Martin Matoulek, předseda České společnosti tělovýchovného lékařství. „Je možné tento čas využít a dokonale se poznat. Není cílem držet nějaké redukční diety a hubnout. Ale určitě je dost času jídlo zaznamenat a začít rozumět tomu, co a proč jíme a pijeme,“ vysvětluje.

Pobyt doma je velkou změnou nejen pro lidi, kteří chodí běžně do práce, ale i pro mnohé seniory, kteří jsou zvyklí mít hodně aktivit. Mnozí mají v penzi tak bohatý program, že se nyní cítí být poněkud vykolejeni z toho, že musí sedět doma. Ti, kteří jsou zvyklí chodit do přírody, by se však toho neměli vzdávat. Zdravotní vycházky zakázány nejsou, takže pokud člověk nechodí v partě a nedává se do řeči s každým v okolí, nic mu nebrání vyrazit si do lesa či parku. „Nyní je slunečné počasí a to je třeba využít. Svižná chůze je prospěšná z mnoha důvodů. Nezatěžuje klouby ani páteř, podporuje posilování středu těla, výborně se s ní hubne. Ozdravný systém nastartujete velice rychle díky minimálně deseti tisícům kroků denně,“ vysvětluje Jana Havrdová, která vede Český svaz aerobiku a fitness. Podle ní i dalších odborníků by tedy čas nervozity z toho, co se kolem nás děje, měl být zároveň časem přemítání, co člověk může pro své zdraví udělat.

Lékař Martin Matoulek radí, aby si lidé v době karantény plánovali pravidelné jídlo, ideálně snídani, oběd, večeři. Aby přestali naříkat, že nemohou jít každý den do obchodu pro čerstvé pečivo, ale zkusili jídla takzvaně odlehčit a bez pečiva se občas obešli. Aby se hýbali a zároveň nepřetěžovali. Aby chmury nezaháněli alkoholem, ale zároveň věděli, že jedna sklenička vína na dobrou náladu neublíží. „Hlavně je ale dobré vědět, že nastane dlouhé období postupného pomalého návratu do normálu. A věřte, že pohyb je nejlevnější lék na všechny neduhy,“ vzkazuje lékař.

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Soňa Prachfeldová
Je to život naruby, dotýká se všech, vidím na 10lete vnučce, jak se jí stýská po kamarádkách, volají si. Vlastně to vychází nastejno i babičky to mají podobné. A co naši studenti? My jsme také na tom dobře že můžeme do přírody a zahrady. I doma se najdou aktivity.Kdo hledá, najde :-)
Jitka Hašková
Já chodím po schodech zásadně nahoru, dolů jezdím výtahem. Chodit po schodech dolů není dobré na kolena. Chodím také na procházky, šlapu na rotopedu, cvičím a mám spoustu dalších činností v bytě, na které jsem neměla čas. Depresi rozhodně nemám, jsem zvyklá být sama.
Libuše Křapová
Hanko Š., zákaz vycházení NENÍ vyhlášen! nakoupit můžeš kdykoliv a je doporučeno nám postarším nakupovat ráno mezi 7 - 9 hod, kvůli menšímu kontaktu. Můžeš jít na procházku, pokud budeš mít roušku. Proč podléhat deperesím? Ty tě jen oslabí a pak bys mohla o to snázeji onemocnět. Píšeš dobré články, tak nám tu zase něco napiš !
Danka Rotyková
Já mám nejraději protahování celého těla. Jen tak mě něco z videí na cvičení nebaví. Proto mám uložena videa s Václavem Vocáskem, který se zabývá čínským cvičením pro zdraví. Není to dlouhé a každé jeho video je zaměřeno na určitý zdravotní problém. Mně se to líbí. Hano, zkuste to, ...
Eva Mužíková
Bydlím v sedmém patře, výtahem sjedu do čtvrtého a pak po schodech. Sedm pater je zbytečných, i tak dostávají kolena zabrat. No a venku to už je pohoda. Jak už jsem mnohokrát psala / Hanka R. a Lenka H. to zde znají /, tak stačí udělat asi 150 kroků a člověk je na jedné straně v ohromném lesoparku, na straně druhé louky a za nimi v lese rybníky. Jen zvednout zadek od televize a vychutnat si krásy přírody. Opravdu každému z vás bych takovou možnost přála. No a když je opravu nevlídno, mám možnost využít k pohybu naší 50 ti metrovou chodbu. Spojím to se zaléváním kytek, které mám na třech oknech a i na zemi ve velkých nádobách. Pozdravím se s nimi, orosím orchideje, občas musím otočit truhlíky s muškáty, aby se nemačkaly na sklo oberu suché lístečky, pak chodbu zámetu a hodinka je pryč. Výhodou je, že jsem tu jediná seniorka, ostatní jsou celý den v práci, takže pohyb lidí minimální... To jsem se sakra rozepsla:)))
Dana Hošková
Oprášila jsem rotoped. Sice mám raději dlouhé vycházky do přírody, ale i toto je pohyb. Když se k tomu pustí nějaký pěkný film nebo poslouchá audio kniha, není to zase tak ztracený čas.
Věra Ježková
Když má člověk „totální depresi“, nemá na jídlo ani pomyšlení. Není ani schopen vstát z postele, aby si nějaké vzal. V oblasti mezi uvedenými extrémy je jistě mnoho lidí. Já taky.
Dana Puchalská
Já chodím po schodech, ale jen dolů. Když to vezmu obráceně, začne se mi hlásit má artróza. A pěkně nahlas. Kam se hrabou nástěnné kukačky.
Hana Šimková
Sice se nepřejídám, protože si jídlo šetřím.Nevím, při zákazu vycházení, kdy si budu moci koupit nové. A protože je zákaz vycházeni, do lesa se vážně nedostanu.Běhám tedy po svém malém bytě, aby mi netuhly nohy. Máte ještě jiné , dobré rady pro důchodce , kteří při svém nedobrém zdravotním stavu toho moc zacvičit nemůžou?

Zpět na homepage Zpět na článek