Detaily, které mě baví - 2.
Foto: autorka

Detaily, které mě baví - 2.

2. 4. 2020

Na začátku března jsem uveřejnila na Íčku článek, ve kterém jsem popsala svoji slabost pro výzdobu domů z přelomu 19. a 20. století. K článku jsem přidala fotografie některých detailů pražských budov, které mě zaujaly. Vzhledem k tomu, že článek byl příznivě přijat a objevily se i otázky, zda bude pokračování, rozhodla jsem se předvést vám další ze svých fotografií. Nechtěla jsem, aby to byla jen jednotvárná řada maskaronů, a proto jsem pro zpestření zařadila i ukázku malířské výzdoby fasády.

0-3

Na titulní fotce a v první trojici jsem vám chtěla představit novorenesanční dům v ulici Dukelských hrdinů v Praze 7. Architektem byl Jan Zeyer, bratr básníka Julia Zeyera. Jeho práci silně ovlivnil Antonín Wiehl, se kterým spolupracoval na některých návrzích. Fasáda má sgrafitovou výzdobu a jsou na ní půvabně zpodobněni sv. Václav, sv. Ludmila a další postavy z českých dějin.

4-5

Detaily z fasády domu č. 8 v Hybernské ulici v Praze 1. Historizující fasáda spojuje novorenesanční a novobarokní prvky se secesní výzdobou. Autorem plánů je J. Blecha. Domu se říkávalo U Cikánů nebo U Ramišů.

6

Něžná dívčí tvář z průčelí secesního hotelu Central v Hybernské ulici. Na přelomu 19. a 20. století ho vybudoval Quido Bělský podle plánu Františka Ohmanna a jeho žáků. Zajímavostí je, že zdejší divadelní sál využíval kabaret Červená sedma.

7-8

U vchodu secesního domu č. 1 v ulici Na Struze blízko Národního divadla hlídají tyto dvě busty. Že by pan a paní domácí?

9

Balkón domu na roku ulic Na Struze a Vojtěšská zdobí hlava a ruce šaška.

10

Dívčí tvář z domu u Tří bílých beránků v ulici 28. října. V přízemí tohoto domu se dnes nachází vchod do metra.

11

Hlava děvčete v kroji zdobí budovu školy ve Vojtěšské ulici.

12

Dáma se secesními šperky z Pařížské ulice č. 18.

13-15